Rozhovory

Nebudu si hrát na diblíka a mluvit jako šestnáctileté děti
10.06.2013

Nebudu si hrát na diblíka a mluvit jako šestnáctileté děti

Není zvykem, aby osazenstvo autogramiád a křtů knih v Paláci knih Luxor na Václavském náměstí tvořili z devadesáti procent muži. Tento týden tomu však přesně tak bylo. Důvod? Úplně prostý – fotbal. Nebo, lépe řečeno, oblíbený televizní komentátor fotbalových utkání. Svoji novou knihu Životní mač představil populární sportovní novinář Jaromír Bosák. V komorní atmosféře, kterou zapříčinila metropolí zmítající povodeň, vládla v knihkupectví pohodová a uvolněná nálada. Účastníci se autora ptali na vše, co je zajímalo, Bosák pak bez okolků odpovídal tak, jak je u něj zvykem – vtipně, s nadsázkou a v úsměvných hláškách. „Za dvacet let budu možná chodit jako podomní komentátor po lidech, kteří si mě objednají, a budu u Nováků komentovat fotbal za tři piva a polévku,“ podotkl Bosák při diskuzi nad tím, jak vidí svoji profesi za dvacet let. Doplnil také, že komentovat fotbal v televizi už v té době určitě nebude a profesi přenechá mladším. „Nechci být jako pětapadesátiletí zpěváci, kteří si hrají na diblíky a mluví jako šestnáctileté děti.“ Bosák svým divákům také sdělil, že jakožto sportovní novinář považuje za nezbytné, aby také sám sportoval. „Manželka se děsí okamžiku, kdy přestanu hrát fotbal, protože potom to se mnou doma bude k nevydržení,“ řekl s úsměvem. Prozradil i zajímavý fakt, že v době svého mládí nějakou domu neměl kde bydlet a přespával venku v parku. „Byla to určitá etapa, nikdy jsem ale nepřestal pochybovat o tom, že se to v dobré obrátí a že ze mě jednou bude sportovní komentátor,“ shrnul s nadsázkou autor knihy Životní mač.

Hráli jsme na imaginární flétnu. Jako Anderson
03.06.2013

Hráli jsme na imaginární flétnu. Jako Anderson

Hudebník, filmař a divadelV sedmdesátých letech vstoupil do povědomí především díky folkovému duu Vondrák a Bodlák. A už tehdy zjistil, že vedle big beatu šedesátých let miluje také Donovana či Bulata Okudžavu. Od roku 1982 se stal Jiří Vondrák umělcem „na volné noze“ a ve svých snahách pokračoval napříč hudbou, divadlem i filmem. Nyní, s odstupem téměř padesáti let, se k big beatu znovu vrací. Prostřednictvím cyklu dokumentů a knihy nazvané Back Beat navazuje na éru, která výrazně formovala hudební dějiny. „Jsou to zážitky, z nichž mnohé už nelze nikdy zopakovat, proto jsme se o ně chtěli podělit,“ říká Vondrák.

Rozhovor s Jenni Fagan: Tu knihu jsem napsat nechtěla
21.05.2013

Rozhovor s Jenni Fagan: Tu knihu jsem napsat nechtěla

Napsali jsme autorce Panoptikonu a požádali o rozhovor. Promptně nám bylo vyhověno. V českém překladu je u nás zatím dostupný pouze zmíněný román, nicméně v Británii je Jenni Fagan známá také díky svým básnickým sbírkám. V její poezii se nicméně vyskytují podobná témata, a tak jsme rozhovor otevřeli celkem případnou otázkou...

13.05.2013

Boučková: I úspěch může člověka ochromit

Šíleně smutné povídky. To je název nové knihy Terezy Boučkové. Po delší odmlce vychází scenáristce, v současné době i sloupkařce deníku Metro, ale hlavně autorce výrazných knih Indiánský běh či Rok kohouta soubor povídek. Dnes ho v Praze pokřtí.

09.05.2013

Bible by potřebovala lepšího editora

Jonasi T. Bengtssonovi (1976) vyšla v Česku knížka poprvé. Jmenuje se Pohádka (přeložila Jana Pavlisová, Odeon 2013) a vypráví o nezvyklém vztahu mezi synem a jeho nonkonformním otcem. Kromě Pohádky napsal Bengtsson ještě další dvě knihy: už první – Amininy dopisy – získala autorovi několik ocenění a druhá – Submarino – byla pro změnu zfilmovaná Thomasem Vinterbergem.

06.05.2013

Při práci na knize jsem na Starém Městě objevila kostel, o kterém jsem dosud nevěděla

Jana Jůzlová je spoluautorkou knihy Pražské věže, ve které dominují kolorované kresby Aleše Jiránka. Historička a spisovatelka doplnila publikaci o textovou složku a v rozhovoru pro Pražský deník sdělila, že při práci na knize se o také mnohém poučila.

Spisovatelka Táňa Keleová-Vasilková: Doma se cítím v Čechách i na Slovensku
24.04.2013

Spisovatelka Táňa Keleová-Vasilková: Doma se cítím v Čechách i na Slovensku

Romány chomutovské rodačky Táni Keleové-Vasilkové se na Slovensku prodávají na desetitisíce. Podle informací Zuzany Turňové z knihkupectví Neoluxor zde spisovatelka prodala už více jak milión knih. Nedávno získala také dvě významná ocenění za nejprodávanější autorku i knihu roku 2012 v síti knihkupectví Panta Rhei.

Jedinečná Bible Dalí je k vidění v Galerii Vaňkovka
22.04.2013

Jedinečná Bible Dalí je k vidění v Galerii Vaňkovka

Několik posledních kusů limitované edice unikátního vydání Bible Dalí doputovalo do moravské metropole. Vystavena bude od 20. dubna po dobu biblických sedmi dní v knihkupectví Knihy Dobrovský v brněnské Galerii Vaňkovka. Vypráví o ní paní Gabriela Belopotocká (Knižní klub).

Roman Vaněk - Učíme ve škole o potravinách
19.04.2013

Roman Vaněk - Učíme ve škole o potravinách

Šéfové supermarketů ho nenávidí. Po odvysílání jeho pořadu Peklo na talíři mu občas volají a vyhrožují. „Zastrašit ani koupit se nenechám. Peníze si umím vydělat sám,“ tvrdí gurmet a kuchař Roman Vaněk. Loni prodal téměř sto tisíc svých kuchařek. Chce z nich udělat učebnici pro kuchaře. Vaše knihy Kouzlo kuchyně Čech a Moravy a Poklady klasické české kuchyně jsou nejprodávanější kuchařky na trhu.

15.04.2013

„Když pánbůh myslel na obézní, stvořil zelí“

Obezitolog Rajko Doleček byl v někdejším Československu ikonou a symbolem boje proti nadváze. Jak vnímá obezitu, hubnutí a diety, se jej v on-line rozhovoru ptali čtenáři serveru iDNES.cz. Legendární ostravský obezitolog Rajko Doleček, kterého znají generace snaživců o zhubnutí, žije i ve svých sedmaosmdesáti letech velice aktivním životem. V sobotu křtil v Praze svou novou knihu s názvem Nebezpečný svět kalorií, kterou napsal s Kateřinou Cajthamlovou a Leošem Středou. K tomu i nadále působí při ostravské Fakultní nemocnici. O své zkušenosti a názory se podělil také v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES. cz. „Popularita je příjemná, nesmí jí být ale příliš mnoho, aby se pak člověk nebál si objednat něco k jídlu, co není dietní,“ uvedl Doleček.