Lincoln: druh vyhynulého politického génia
15.01.2013

Vysokou postavu Abrahama Lincolna už dnes – téměř 150 let po jeho smrti – halí mračna mýtů (viz loňské filmy Abraham Lincoln: Lovec upírů a Abraham Lincoln vs. Zombies) a patriotického zbožšťování (viz jakýkoliv jiný film nebo knihu). Všichni už téměř zapomněli, že to, co z Lincolna udělalo významného muže, nebyl atentát ve Fordově divadle, nýbrž výborný cit pro politiku a obratné manipulování s lidmi kolem sebe.

Doplňte chybějící kousek Istanbulské mozaiky!
15.01.2013

Istanbul je město mnoha kontrastů. Napůl v Evropě, napůl v Asii. Kdysi to byla východní bašta křesťanství, dnes jej ovládají muslimové. Vědec Sean Ryan tam odjíždí s velice rozporuplnými pocity. Jeho kolegu Aleka v Istanbulu kdosi chladnokrevně sťal a video umístil na internet. Je na něm, aby zjistil proč.

Jak asi bude vypadat třetí světová
15.01.2013

Jak asi bude vypadat třetí světová

„Každý člověk má dvojici malých, bílých očí, které se neustále otevírají, zavírají a rejdí sem tam. Bez přestání se jim zdvihá a klesá hruď. A pořád se maličko kývou, jak jejich svaly provádějí vyrovnávací pohyby, které jim umožňují chodit po dvou nohou. Všechen ten pohyb mě znejišťuje.“

Smích a pláč těch, jimž hvězdy nepřály
15.01.2013

Smích a pláč těch, jimž hvězdy nepřály

„Chodila jsem do podpůrné skupiny ze stejných důvodů, z kterých jsem předtím dovolila zdravotním sestrám s pouhými osmnácti měsíci postgraduálu, aby mě otrávily chemikáliemi s exotickými názvy: chtěla jsem udělat rodičům radost. Jenom jedna věc je totiž horší než šinout si to v šestnácti do kytek s rakovinou, a to je mít dítě, které si to šine do kytek s rakovinou.“

Jedno slabé místo jedné silné ženy
15.01.2013

Jedno slabé místo jedné silné ženy

Říká se, že historii z větší části vytvářeli muži. A mnoho uvědomělých žen si v současnosti stěžuje, že příslušnicím slabšího pohlaví se během našich dějin nedostávalo možností projevit se, vyzkoušet své možnosti a dokázat, že jejich místo není jenom u plotny. Avšak ti, kteří se dějinám opravdu věnovali, vědí moc dobře, že by se našla spousta výjimek…

02.01.2013

Marsé ví, že štěstí je třeba hledat

Kaligrafie snů je název loni vydaného románu katalánského a španělského prozaika Juana Marsého. Jako 134. svazek ho nabídl editor Jindřich Jůzl ve Světové knihovně Odeonu. Maličko tím porušil tradici, vždyť jako padesátý svazek vydal Marsého Ještěrčí ocásky a coby stý prózu Dívka se zlatými kalhotkami. Jako by tím chtěl dát najevo, že literatura není automat, který lze zmáčknout a vypadne hodnota, nýbrž má své taje a kouzla, jež musí čtenář vnímat v ten pravý čas. Přitom by se mohlo zdát, že v případě Kaligrafie snů není mnoho co odhalovat.

Harri a jeho obyčejný svět
19.12.2012

Harri a jeho obyčejný svět

V kostele: „Boha už ty písničky musí nudit, slyšel je milionkrát. Proto asi dělá zemětřesení. Kdybych byl já bůh, tak bych jim řekl, ať mi zazpívají něco, co jsem ještě neslyšel, nebo že udělám další zemětřesení. Zpívat stejnou písničku furt dokola, to je prostě lenost.“

17.12.2012

Chci poznat vlastní matku

Bob Dylan v jedné své písni zpívá, že „všechny pravdy světa dávají dohromady jednu velkou lež“. Francouzská spisovatelka Delphine de Vigan se ve své šesté knize Noc nic nezadrží s touto skutečností potýká. Román, který sklidil řadu literárních ocenění, zachycuje obraz autorčiny matky Lucille, jejíž život skončil sebevraždou. Byl to život temný, plný bolestných ztrát, sebedestrukce, nemocí a zkratů. De Vigan se snaží skrze složitou rodinnou mytologii sestavit matčin obraz. Postupuje koncentrovaně jako detektiv-biograf, pracuje se všemi dostupnými prameny. Přesto se při procesu psaní potýká se zásadními otázkami – je možné zabránit sebevraždě? Co všechno utváří osobnost jedince a v jakém momentu je osud člověka nezvratitelný? A poslední, pro biografii nejzásadnější: Je vůbec možné poznat vlastní matku?

17.12.2012

Skládanka o šťastných i zoufalých Matkách

Po delší pauze pokračuje nakladatelství Odeon v objevování a vydávání nadějných mladých autorů prvotinou Jana Koubka nazvanou Matky. Stojí za přečtení a vzbuzuje zvědavost, kudy se spisovatel po tak vydařeném debutu vydá. Mimochodem Koubek je manželem Jakuby Katalpy, které letos vyšla třetí kniha. Což by nebylo nutné říkat, kdyby její román Němci a Koubkův debut neměly leccos společného.

Cesta do hlubin ženské mysli
10.12.2012

Cesta do hlubin ženské mysli

Jak být ženou. Řeknete si, že to, jakého pohlaví člověk bude, rozhodně nezávisí na jeho vlastním rozhodnutí. Autorka však zřejmě vychází spíš z poznání, že být ženou rozhodně nemusí být jednoduché. A tak na příkladech z vlastního života ukazuje, jak je možné být tím, čím jste, a nezešílet.