04.03.2013

Magie krve: Temné, temné polibky

Velmi temný příběh. Mnohem temnější, než si dovedete představit.

Jak vrátit radost ze života?
27.02.2013

Jak vrátit radost ze života?

Příběhy o vztahu ošetřovatelky a pacienta mohou lehce spadnout do klišé. Jojo Moyesová se však ve své knize Než jsem tě poznala všem telenovelovým a hollywoodským zákonitostem obratně vyhnula. Výsledkem je neobyčejně citlivé drama s prvky romantiky, u něhož se budete smát a plakat spolu s hlavní hrdinkou…

25.02.2013

Bílý žár vypráví o neklidné Arktidě i lidském chtíči

Bílý žár britské autorky M. J. McGrathové vypráví příběh Inuitky Edie Kiglatukové, třiatřicetileté obyvatelky země pro zhýčkané Evropany velmi vzdálené a velmi neznámé. Dokážete si například představit cestu o samotě na člunu skrze ledové moře v Jonesově průlivu, kde teploty běžně překračují minus 40 stupňů Celsia? Jistá „exotičnost“ prostředí Bílého žáru zaručila autorce základní zájem, čtivý styl psaní se znatelným otiskem novinářské praxe chvílemi vyloženě spadává do reportážního stylu.

25.02.2013

Se smutným úsměvem Alexandra Dubčeka

Howard Jacobson (nar. 1942) bývá označován za britského Philipa Rotha či židovskou Jane Austenovou. Zatímco s prvním jmenovaným jej pojí zájem o mnohovrstevnatou židovskou životní zkušenost, židovský smích i zármutek a záliba v literárním ztvárňování svých altereg, k dílu Jane Austenové odkazuje Jacobsonova mistrovská konverzační komika. Také v románu Finklerovská otázka (2010), první Jacobsonově knize přeložené do češtiny, nalezneme prvky amerického židovského psaní a britské prozaistiky, které zastřešuje Jacobsonův literární talent, jeho výjimečná schopnost vybudovat humoristický román na velmi nehumorném, závažném základu.

Spisovatel Haruki Murakami pomáhá najít cestu z chybného světa
25.02.2013

Leoš Janáček je v Japonsku nejžádanějším českým skladatelem, ale když na jaře 2009 zmizelo během jednoho týdne z obchodů šest tisíc kompaktů s provedením jeho Sinfonietty, byl to pro odborníky na vážnou hudbu šok. Záhada se ovšem rychle vyřešila - regály vybrakovali čtenáři tehdy čerstvě vydaného románu 1Q84 od Harukiho Murakamiho. V tisícistránkové trilogii, jejíž první dvě knihy nedávno vyšly v jednom svazku i v českém překladu, totiž hraje hudba hukvaldského rodáka zásadní roli. Symfonická báseň neviditelnou nitkou spojuje osudy hlavních hrdinů, učitelky bojových umění Aomame a spisovatele Tenga, a pomáhá odloučeným milencům vyřešit záhadu, proč se ocitli v paralelním vesmíru roku 1984, kde na noční obloze svítí dva měsíce. Moc dostat symfonickou báseň do hitparád má snad jen Haruki Murakami - letos čtyřiašedesátiletý japonský spisovatel patří k nejpřekládanějším i nejprodávanějším autorům současnosti. Odpověď, jak se do této pozice dostal, je stejně magická, a přitom průzračná jako jeho knihy. Murakami je skutečně globálním autorem, který čerpá ze západní i východní kultury. Píše o úzkostech, jež prožívá každá konzumní společnost, která se odtrhla od kořenů. A jeho knihy jsou čtenářům srozumitelné stejným způsobem jako právě hudba, jež zní ve všech jeho dílech - od popu přes jazz po klasiku.

Sourozenci z Vrangbæku
20.02.2013

Sourozenci z Vrangbæku

Kolik současných skandinávských autorů byste dokázali vyjmenovat? A kolik z nich píší něco jiného než kriminální romány či thrillery?

Když si chce hra hrát…
20.02.2013

Když si chce hra hrát…

„Wanna play a game?“ Chceš si zahrát hru? Zeptá se Henrika Pettersona zvláštní stříbrný mobil bez loga. Mladý zloděj a podvodník se domnívá, že si z něj chce vystřelit jeho kamarád a počítačový milovník v jedné osobě. Když však HP, jak si Henrik nechává říkat, na pravidla přistoupí, ani si neuvědomí, drobné krádeže se mění ve větší a nebezpečnější prohřešky.

„Kdo to stojí u mého těla?!“ Vrah může zabíjet i v záhrobí!
18.02.2013

Jméno Rosamund Luptonové už čeští čtenáři znají z jejího strhujícího debutu Sestra, v němž se hlavní hrdinka pokouší na vlastní pěst najít vraha své sestřičky, zatímco s ní vede dlouhé vnitřní dialogy. I kniha V plamenech, která u nás právě vychází, v sobě mísí prvky psychologického thrilleru a napínavé detektivky.

Hledá se domov pro malého kreslíře
14.02.2013

Hledá se domov pro malého kreslíře

Ten kluk by měl chodit do školy. Nechodí. Vyučuje ho otec. Doma, chtělo by se říct, jenomže žádné takové místo není. Nebo je každou chvíli někde jinde. Místnůstky, špeluňky, špinavá místečka, pelechy. Pak se vždycky objeví bílí muži, začnou čmuchat kolem, a to je znamení, že je nejvyšší čas táhnout dál.

06.02.2013

Průvodci na cestě do nebe nám budou holubi

Knihy byť jen nominované na prestižní Man Booker Prize vždy patří mezi jasné tipy na dobré čtení. Potvrzuje to také románový debut Stephena Kelmana Pigeon English, který v češtině vychází pod názvem Dobré ráno, Harri a jenž o cenu neúspěšně bojoval přede dvěma lety.