17.12.2012

Chci poznat vlastní matku

Bob Dylan v jedné své písni zpívá, že „všechny pravdy světa dávají dohromady jednu velkou lež“. Francouzská spisovatelka Delphine de Vigan se ve své šesté knize Noc nic nezadrží s touto skutečností potýká. Román, který sklidil řadu literárních ocenění, zachycuje obraz autorčiny matky Lucille, jejíž život skončil sebevraždou. Byl to život temný, plný bolestných ztrát, sebedestrukce, nemocí a zkratů. De Vigan se snaží skrze složitou rodinnou mytologii sestavit matčin obraz. Postupuje koncentrovaně jako detektiv-biograf, pracuje se všemi dostupnými prameny. Přesto se při procesu psaní potýká se zásadními otázkami – je možné zabránit sebevraždě? Co všechno utváří osobnost jedince a v jakém momentu je osud člověka nezvratitelný? A poslední, pro biografii nejzásadnější: Je vůbec možné poznat vlastní matku?

17.12.2012

Skládanka o šťastných i zoufalých Matkách

Po delší pauze pokračuje nakladatelství Odeon v objevování a vydávání nadějných mladých autorů prvotinou Jana Koubka nazvanou Matky. Stojí za přečtení a vzbuzuje zvědavost, kudy se spisovatel po tak vydařeném debutu vydá. Mimochodem Koubek je manželem Jakuby Katalpy, které letos vyšla třetí kniha. Což by nebylo nutné říkat, kdyby její román Němci a Koubkův debut neměly leccos společného.

Cesta do hlubin ženské mysli
10.12.2012

Cesta do hlubin ženské mysli

Jak být ženou. Řeknete si, že to, jakého pohlaví člověk bude, rozhodně nezávisí na jeho vlastním rozhodnutí. Autorka však zřejmě vychází spíš z poznání, že být ženou rozhodně nemusí být jednoduché. A tak na příkladech z vlastního života ukazuje, jak je možné být tím, čím jste, a nezešílet.

10.12.2012

Co skrývá Putinův ledový pohled

Vladimír Putin, bývalý předseda vlády a současný prezident Ruské federace, je bezpochyby velmi kontroverzní postavou na scéně současné světové politiky. Těžko říct, jestli si za léta své politické činnosti získal víc přátel než odpůrců, nicméně je pravděpodobné, že ne každý z těch, kteří s jeho názory nesouhlasí, se odváží projevit svůj nesouhlas veřejně.

Šachovnice královny: velmi, velmi kruté děvčátko
10.12.2012

Je zrozena vládnout. Má se s rozumem stavět k odpovědnosti, k vládě a k národu, ale také k lásce – láska není láskou, nýbrž politickým rozhodnutím. Její slovo je zákon. Pouhým pohledem uděluje milost i odsuzuje k smrti.

Simon Urban: Tajemná záře nad východním Německem
04.12.2012

Plán N (Odeon, 2012) je druhým románem Simona Urbana (prvním vydaným česky). Přestože spisovatel pochází ze západního Německa, historie a prostředí východních bratří jej zaujaly natolik, že se rozhodl vytvořit mystifikační spekulativní dílo odehrávající se v současnosti (přesně v roce 2011), v níž nikdy nedošlo k pádu Berlínské zdi. Text využívající detektivních struktur se silnou dávkou hořkosti noirových příběhů je zajímavou hrou nastolující téma identity a osobního vývoje jedince, jehož možnosti sebeuplatnění a vlivu v proudu historie jsou jen velmi omezené.

04.12.2012

Jedenáct je příběh o souvislostech

Xavier Ireland, jenž se do Londýna uchýlil po nešťastné nehodě doma v Austrálii, jednoho dne nepomohl chlapci, kterého na ulici bilo několik výrostků. Zdánlivě banální situace spustila sérii nešťastných událostí v životech dalších lidí. Jedenácti. Britský spisovatel a komik Mark Watson ve své knize nazvané příznačně Jedenáct přidává jeden příběh k druhému, staví za sebe situace, jež spolu mají v konečném důsledku více společného, než by se na první pohled zdálo. Přitom je vtipný a zároveň razantní. Nechodí dlouho kolem prvotního náznaku, jeho vyprávění jde kupředu a má spád.

03.12.2012

Murakami v roce 1Q84

Když má vyjít nový román Harukiho Murakamiho, stojí na něj dychtiví čtenáři fronty téměř jako na iPhone. A jiné to nebylo ani teď, když nakladatelství Odeon uvedlo na český trh jeho dílo 1Q84. Zdejším čtenářům tak Murakamiho prezentovalo již podeváté. A tentokrát přesně deset let poté, co vyšlo v češtině Norské dřevo – text, díky němuž se Češi s dnes dvaašedesátiletým spisovatelem seznámili. Brzy se navíc nejspíš dočkáme i desátého Murakamiho díla – třetí části trilogie 1Q84, neboť objemná práce, která právě vyšla, představuje dva první díly. Ten třetí už ovšem leží na stole Murakamiho zdejšího dvorního překladatele Tomáše Jurkoviče.

21.11.2012

Matky a jedna malá sbírka poztrácených věcí

V nemocnici v Tichém Újezdě mají trochu podivínského vrátného. Už je mu 82 let, a přece tam ještě je, sedí si ve své malé kukani, zdraví příchozí a sbírá zapomenuté předměty. Občas za ním někdo přijde, ať už ze zdravotnického personálu nebo náhodní kolemjdoucí, na kus řeči nebo na cigaretu.

20.11.2012

Kabinet necuke

Necuke jsou drobné sošky, dříve součást tradičního japonského mužského oděvu, dnes vyhledávaná sběratelská trofej. Představují bytosti a výjevy z japonské mytologie, jež vyprávějí o lásce, cti, boji, chtíči. Zkrátka ideální dekorace do psychoanalytikovy ordinace. Freudovu Vídeň dnes z pohledu zájmu o psychoanalýzu nahradil woodyallenovský New York, který je domovem také spisovatelky Rikki Ducornetové. Tato prozaička, básnířka a výtvarnice bývá řazena mezi představitele takzvané newyorské postmoderny. Kromě básnických sbírek a řady esejů je také autorkou několika kratších novel, z nichž si nejvíce pozornosti získaly tituly The Stain (Skvrna, 1984) a The Fan-Maker’s Inquisition (Zpověď výrobce vějířů, 1999). Román Kabinet (Netsuke, 2011) je však první knihou této autorky, která byla přeložena do češtiny.