Smích a pláč těch, jimž hvězdy nepřály
15.01.2013

Smích a pláč těch, jimž hvězdy nepřály

„Chodila jsem do podpůrné skupiny ze stejných důvodů, z kterých jsem předtím dovolila zdravotním sestrám s pouhými osmnácti měsíci postgraduálu, aby mě otrávily chemikáliemi s exotickými názvy: chtěla jsem udělat rodičům radost. Jenom jedna věc je totiž horší než šinout si to v šestnácti do kytek s rakovinou, a to je mít dítě, které si to šine do kytek s rakovinou.“

Jedno slabé místo jedné silné ženy
15.01.2013

Jedno slabé místo jedné silné ženy

Říká se, že historii z větší části vytvářeli muži. A mnoho uvědomělých žen si v současnosti stěžuje, že příslušnicím slabšího pohlaví se během našich dějin nedostávalo možností projevit se, vyzkoušet své možnosti a dokázat, že jejich místo není jenom u plotny. Avšak ti, kteří se dějinám opravdu věnovali, vědí moc dobře, že by se našla spousta výjimek…

02.01.2013

Marsé ví, že štěstí je třeba hledat

Kaligrafie snů je název loni vydaného románu katalánského a španělského prozaika Juana Marsého. Jako 134. svazek ho nabídl editor Jindřich Jůzl ve Světové knihovně Odeonu. Maličko tím porušil tradici, vždyť jako padesátý svazek vydal Marsého Ještěrčí ocásky a coby stý prózu Dívka se zlatými kalhotkami. Jako by tím chtěl dát najevo, že literatura není automat, který lze zmáčknout a vypadne hodnota, nýbrž má své taje a kouzla, jež musí čtenář vnímat v ten pravý čas. Přitom by se mohlo zdát, že v případě Kaligrafie snů není mnoho co odhalovat.

Harri a jeho obyčejný svět
19.12.2012

Harri a jeho obyčejný svět

V kostele: „Boha už ty písničky musí nudit, slyšel je milionkrát. Proto asi dělá zemětřesení. Kdybych byl já bůh, tak bych jim řekl, ať mi zazpívají něco, co jsem ještě neslyšel, nebo že udělám další zemětřesení. Zpívat stejnou písničku furt dokola, to je prostě lenost.“

17.12.2012

Chci poznat vlastní matku

Bob Dylan v jedné své písni zpívá, že „všechny pravdy světa dávají dohromady jednu velkou lež“. Francouzská spisovatelka Delphine de Vigan se ve své šesté knize Noc nic nezadrží s touto skutečností potýká. Román, který sklidil řadu literárních ocenění, zachycuje obraz autorčiny matky Lucille, jejíž život skončil sebevraždou. Byl to život temný, plný bolestných ztrát, sebedestrukce, nemocí a zkratů. De Vigan se snaží skrze složitou rodinnou mytologii sestavit matčin obraz. Postupuje koncentrovaně jako detektiv-biograf, pracuje se všemi dostupnými prameny. Přesto se při procesu psaní potýká se zásadními otázkami – je možné zabránit sebevraždě? Co všechno utváří osobnost jedince a v jakém momentu je osud člověka nezvratitelný? A poslední, pro biografii nejzásadnější: Je vůbec možné poznat vlastní matku?

17.12.2012

Skládanka o šťastných i zoufalých Matkách

Po delší pauze pokračuje nakladatelství Odeon v objevování a vydávání nadějných mladých autorů prvotinou Jana Koubka nazvanou Matky. Stojí za přečtení a vzbuzuje zvědavost, kudy se spisovatel po tak vydařeném debutu vydá. Mimochodem Koubek je manželem Jakuby Katalpy, které letos vyšla třetí kniha. Což by nebylo nutné říkat, kdyby její román Němci a Koubkův debut neměly leccos společného.

Cesta do hlubin ženské mysli
10.12.2012

Cesta do hlubin ženské mysli

Jak být ženou. Řeknete si, že to, jakého pohlaví člověk bude, rozhodně nezávisí na jeho vlastním rozhodnutí. Autorka však zřejmě vychází spíš z poznání, že být ženou rozhodně nemusí být jednoduché. A tak na příkladech z vlastního života ukazuje, jak je možné být tím, čím jste, a nezešílet.

10.12.2012

Co skrývá Putinův ledový pohled

Vladimír Putin, bývalý předseda vlády a současný prezident Ruské federace, je bezpochyby velmi kontroverzní postavou na scéně současné světové politiky. Těžko říct, jestli si za léta své politické činnosti získal víc přátel než odpůrců, nicméně je pravděpodobné, že ne každý z těch, kteří s jeho názory nesouhlasí, se odváží projevit svůj nesouhlas veřejně.

Šachovnice královny: velmi, velmi kruté děvčátko
10.12.2012

Je zrozena vládnout. Má se s rozumem stavět k odpovědnosti, k vládě a k národu, ale také k lásce – láska není láskou, nýbrž politickým rozhodnutím. Její slovo je zákon. Pouhým pohledem uděluje milost i odsuzuje k smrti.

Simon Urban: Tajemná záře nad východním Německem
04.12.2012

Plán N (Odeon, 2012) je druhým románem Simona Urbana (prvním vydaným česky). Přestože spisovatel pochází ze západního Německa, historie a prostředí východních bratří jej zaujaly natolik, že se rozhodl vytvořit mystifikační spekulativní dílo odehrávající se v současnosti (přesně v roce 2011), v níž nikdy nedošlo k pádu Berlínské zdi. Text využívající detektivních struktur se silnou dávkou hořkosti noirových příběhů je zajímavou hrou nastolující téma identity a osobního vývoje jedince, jehož možnosti sebeuplatnění a vlivu v proudu historie jsou jen velmi omezené.