Spisovatel Haruki Murakami pomáhá najít cestu z chybného světa
25.02.2013

Leoš Janáček je v Japonsku nejžádanějším českým skladatelem, ale když na jaře 2009 zmizelo během jednoho týdne z obchodů šest tisíc kompaktů s provedením jeho Sinfonietty, byl to pro odborníky na vážnou hudbu šok. Záhada se ovšem rychle vyřešila - regály vybrakovali čtenáři tehdy čerstvě vydaného románu 1Q84 od Harukiho Murakamiho. V tisícistránkové trilogii, jejíž první dvě knihy nedávno vyšly v jednom svazku i v českém překladu, totiž hraje hudba hukvaldského rodáka zásadní roli. Symfonická báseň neviditelnou nitkou spojuje osudy hlavních hrdinů, učitelky bojových umění Aomame a spisovatele Tenga, a pomáhá odloučeným milencům vyřešit záhadu, proč se ocitli v paralelním vesmíru roku 1984, kde na noční obloze svítí dva měsíce. Moc dostat symfonickou báseň do hitparád má snad jen Haruki Murakami - letos čtyřiašedesátiletý japonský spisovatel patří k nejpřekládanějším i nejprodávanějším autorům současnosti. Odpověď, jak se do této pozice dostal, je stejně magická, a přitom průzračná jako jeho knihy. Murakami je skutečně globálním autorem, který čerpá ze západní i východní kultury. Píše o úzkostech, jež prožívá každá konzumní společnost, která se odtrhla od kořenů. A jeho knihy jsou čtenářům srozumitelné stejným způsobem jako právě hudba, jež zní ve všech jeho dílech - od popu přes jazz po klasiku.

Sourozenci z Vrangbæku
20.02.2013

Sourozenci z Vrangbæku

Kolik současných skandinávských autorů byste dokázali vyjmenovat? A kolik z nich píší něco jiného než kriminální romány či thrillery?

Když si chce hra hrát…
20.02.2013

Když si chce hra hrát…

„Wanna play a game?“ Chceš si zahrát hru? Zeptá se Henrika Pettersona zvláštní stříbrný mobil bez loga. Mladý zloděj a podvodník se domnívá, že si z něj chce vystřelit jeho kamarád a počítačový milovník v jedné osobě. Když však HP, jak si Henrik nechává říkat, na pravidla přistoupí, ani si neuvědomí, drobné krádeže se mění ve větší a nebezpečnější prohřešky.

„Kdo to stojí u mého těla?!“ Vrah může zabíjet i v záhrobí!
18.02.2013

Jméno Rosamund Luptonové už čeští čtenáři znají z jejího strhujícího debutu Sestra, v němž se hlavní hrdinka pokouší na vlastní pěst najít vraha své sestřičky, zatímco s ní vede dlouhé vnitřní dialogy. I kniha V plamenech, která u nás právě vychází, v sobě mísí prvky psychologického thrilleru a napínavé detektivky.

Hledá se domov pro malého kreslíře
14.02.2013

Hledá se domov pro malého kreslíře

Ten kluk by měl chodit do školy. Nechodí. Vyučuje ho otec. Doma, chtělo by se říct, jenomže žádné takové místo není. Nebo je každou chvíli někde jinde. Místnůstky, špeluňky, špinavá místečka, pelechy. Pak se vždycky objeví bílí muži, začnou čmuchat kolem, a to je znamení, že je nejvyšší čas táhnout dál.

06.02.2013

Průvodci na cestě do nebe nám budou holubi

Knihy byť jen nominované na prestižní Man Booker Prize vždy patří mezi jasné tipy na dobré čtení. Potvrzuje to také románový debut Stephena Kelmana Pigeon English, který v češtině vychází pod názvem Dobré ráno, Harri a jenž o cenu neúspěšně bojoval přede dvěma lety.

23.01.2013

Bílý žár líčí strhující příběh ze světa, o kterém nic nevíme

Daleko za polárním kruhem žije na ostrově o velikosti Británie jen několik stovek Inuitů, kteří pětadvacet stupňů pod nulou považují za příjemnou teplotu. Mají sice k dispozici elektřinu, počítače a vedle tradičních psích spřežení i sněžné skútry, ale bohužel i alkohol. Do němoty se zpíjela i lovkyně a učitelka Edie Kiglatuková. Pak dva roky nepila. A teď znovu sahá po lahvi poté, co jednoho ze dvou bílých lovců, které provázela, někdo zastřelil a její nevlastní, vroucně milovaný syn Joe údajně spáchal sebevraždu.

22.01.2013

Jak milujeme, jak ztrácíme

Jsou knihy velké rozsahem, jiné svou důležitostí. Proustovo Hledání ztraceného času se vyznačuje obojím. Není zřejmě možné shrnout tak rozsáhlé dílo na jedné stránce, určitě se však o něm dá říct něco zajímavého – a to přece zvědavému čtenáři často úplně stačí...

21.01.2013

Pohledy ze zapomnění

Po úspěchu biografického románu Rozhovor se Spinozou (2002) se makedonský autor Goce Smilevski ve své další próze zaměřil na jiného velkého myslitele evropských dějin - Sigmunda Freuda. Neučinil z něj však hlavní fokus ani hrdinu své knihy: tou je Freudova sestra Adolfina, kterou Smilevski podle svých vlastních slov chtěl zachránit z historického zapomnění. Výsledný román Freudova sestra vyvolal nadšení - byl přeložen do mnoha jazyků a autor za něj v roce 2010 získal Cenu Evropské unie za literaturu. Je prvním Smilevského dílem, které vychází u nás, v zemi, k níž má autor vztah, neboť několik let studoval v Praze.

21.01.2013

Mezi realitou a kýčem

Vyprávění se někdy dostává nebezpečně blízko hranici sentimentálního kýče, upřímnost autorčina gesta je však uvěřitelná. S dílem francouzské spisovatelky Delphine de Viganové (1966) se čeští čtenáři mohli seznámit již v roce 2011, kdy nakladatelství Odeon vydalo hned dvě její prózy: No a já a Ani později, ani jinde. Nejnovější kniha, jejíž překlad Odeon českým čtenářům nabízí, je výrazně autobiografická a její základní tón udává nejen titul - Noc nic nezadrží -, ale i zvolená úvodní citace francouzského abstrakcionisty Pierra Soulagese, známého využíváním světelných odrazů černé barvy: „Mým nástrojem už nebyla čerň, ale to tajné světlo vzešlé z černi.“ Autorka se svým vyprávěním přidává ke dlouhé řadě literárních textů vyrovnávajících se s osobností, která je pro každého z nás určující, tedy s matkou.