13.04.2012

Rosamund Luptonová - Sestra

Jméno Rosamund Luptonové pravděpodobně český čtenář uslyší poprvé až v souvislosti s její první knihou, příznačně nazvanou Sestra. Sama jsem se setkala pouze s chválou a pochvalnými komentáři na tento thriller, což by někteří potencionální čtenáři mohli brát jako falešnou či přehnanou reklamu, ovšem opak je pravdou. Měla – li bych několika málo slovy shrnout těchto bezmála 350 stránek, řekla bych promyšlený, strhující, dojemný, výjimečný!

13.04.2012

Graham Brown - Černý déšť

Pravděpodobně už jenom obálka knihy Černý déšť donutí přečíst si její obsah každého, komu jsou blízké dobrodružné příběhy, honby za poklady, objevování tajů dávných civilizací, nemálo napětí a odkrývání léty pohřbených tajemství. Myslím, že ten, komu je tento styl skutečně blízký, nebude Černým deštěm určitě zklamaný! První část příběhu mi trochu připomínala něco mezi Honbou za diamantem a Indiana Jonese. I zde nás Graham Brown přesune do nitra pralesa, bloudíme v labyrintech starověkých pyramid a hledáme dávné poklady, stojíme tváří v tvář domorodým kmenům, strachu a napětí. Každou chvíli máme pocit, že nás pohltí spáry temné džungle.

11.04.2012

Radka Fleková – Elegantní brože pro každou příležitost

Radku Flekovou jsem poprvé zahlédla v pořadu Rady ptáka Loskutáka, kde vysvětlovala divákům postup výroby obšívaných broušených krystalů. Bohužel v pořadu měla autorka jen krátký čas na ukázku postupu práce. Protože se mi tyto šperky moc líbily a chtěla jsem si je sama vyrobit, pátrala jsem, zda Radka Fleková nevydala nějakou knihu. V knihkupectví jsem objevila tři její knihy – Šité šperky z korálků, Hrátky s korálky a drátky a Elegantní brože pro každou příležitost.

27.03.2012

Jean Teulé - Potřeby pro sebevrahy

Reklamní motto „Neuspěli jste v životě? S námi se vám zaručeně podaří zemřít!“ najdete na jednom obchůdku ve Francii, který se jmenuje Potřeby pro sebevrahy, jenž už po generace vede rodina Neužilů. Tedy momentálně byste asi tento obchůdek hledali marně, protože kniha francouzského spisovatele a scénáristy Jeana Teulého (*1953) se odehrává v nedaleké budoucnosti. Ale podle toho, jak eutanázie více a více legálně proniká do právního systému, tak se podobné shopy možná co nevidět objeví.

27.03.2012

Kat Richardson - Šerochodec

„Vždycky je něco mezi nebem a zemí“- o tomto rčení se dá říci, že je jako šité na tolik dnes populární podžánr fantastiky zvaný urban fantasy. Je to kombinace našeho reálného světa s něčím fantaskním, nadpřirozený. Často v kombinaci s ještě jinými žánry, třeba hororem či dneska tak populární romantikou, kterou pobláznila celý svět S. Meyerová s cyklem Stmívání. Americká autorka Kat Richardsonová (*1964?) propadla literatuře zvané fantastika už v dětství, ale stejnou měrou ji oslovily i detektivky.

27.03.2012

Paul Harding - Tuláci

„Musel jsem se zapojit do té velké knihy, kterou spisovatelé dennodenně utvářejí“: takto americký autor Paul Harding (*1967) komentoval svůj důvod, proč začal psát knihy. A jako u většiny začínajících mistrů pera, ani Harding neměl lehký začátek. Svůj román „Tuláci“ (orig. Tinkers, 2009) tři roky marně nabízel u nakladatelů, až se ho nakonec ujalo malé univerzitní nakladatelství při lékařské fakultě Newyorské univerzity. Ale na rozdíl od tisíců dalším začínajících spisovatelů si jeho knihy všimla komise Pullitzerovy ceny a v roce 2010 mu tuto velmi prestižní cenu udělila.

27.03.2012

Philippe Claudel - Vnučka pana Linha

S literární tvorbou francouzského autora Philippa Claudela (*1962) jsme se u nás mohli poprvé setkat v roce 2010 díky českému vydání jeho slavné knihy „Šedé duše“, která z něj udělala evropský literární pojem. „Vnučka pana Linha“ (orig. La petite de Monsieur Linh, 2005) spolu s dalším románem „Brodeckova zpráva“ vytváří s „Šedými dušemi“ volnou „válečnou“ trilogii. Na rozdíl od „Šedých duší“, jež se odehrávají na dostřel od verdunského bojiště za první světové války, se děj tohoto románu odehrává o několik desetiletí později a i několik tisíc mil od bojiště.

27.03.2012

Fran Rayová - Setba

Náš svět ovládají peníze. To je neoddiskutovatelný fakt. A kdo má dneska ještě dost peněz? Národní vlády, které dluží miliardy kam se jen podívají, ty to tedy nejsou. Jsou to ale gigantické nadnárodní korporace, které dneska řídí svými penězi chod nejen západní světa, ale ještě silněji celý zbytek světa, toho třetí, chudšího a přelidněného. Z tohoto vychází i myšlenka prvního thrilleru spisovatelky Fran Rayové (*1963) pod názvem „Setba“ (orig. Die Saat, 2010), jehož motto z přebalu zní: „Tento supernapínavý ekothriller je reálnější, než je nám milé!“

16.03.2012

Sanderson Brandon - Vyjednavač

Pro mnoho událostí, jež nás v životě míjejí, máme různá rčení či poznámky. Známá, neznámá, často i vlastní, vytvořená našimi životními zkušenostmi. O to víc mě šokovalo, když jsem své oblíbené hlášky typu „Čas ukáže svou barvu“ nebo „Do posledního dechu“ doslovně nalezl v této knize.

Robert Fulghum – Drž mě pevně, miluj mě zlehka
16.03.2012

Roberta Fulghuma znají čeští čtenáři zejména jako autora krátkých esejí, příběhů, minipovídek, postřehů, zamyšlení, úvah… Už před pár lety ale zabrousil i do delšího literárního útvaru – románu. V knize Drž mě pevně, miluj mě zlehka, se k němu vrací.