09.05.2012

Roald Dahl - Prevítovi

Když v roce 1943 vydal Roald Dahl svoji první knihu pro děti (u nás zatím nepřeložený titul „The Gremlins“), určitě netušil, jak velkým pojmem se on sám stane na poli dětské literatury dvacátého století. Tituly jako „Karlík a továrna na čokoládu“, „Matylda“, či „Obr Dobr“ jsou už desítky let jedny z nejoblíbenějších knih nejen dětských čtenářů, ale vlastně všech milovníků originálních a vtipných příběhů veškerých věkových skupin, a to na celém světě. Popularitu si získal především zcela osobitým pohledem na dětské příběhy, ve kterých nenajdete tak úplně „košer“ výchovné příklady o tom, jak láska a pravda vždy zvítězí nad lží a nespravedlností. Dahl pracuje s faktem, že lidé jsou různí, že např. ne vždy je babička ta nejlaskavější bytost pod sluncem („Jirkova zázračná medicína“) atd. Ale tím nejdůležitějším prvkem je jeho obrovská imaginace, fantazie, která je geniální v tom, jak dokáže pobavit stejně dítě i dospělého čtenáře. A samozřejmě humor, inteligentní a originální, ale taková Boženka Němcová by z něho asi neskákala nadšením.

09.05.2012

Michelle Paverová - Kroky v temnotě

Anglická autorka Michelle Paver (*1960) se u nás dobře zapsala historickým cyklem „Letopisy z hlubin věků“ odehrávajícím se v době kamenné. Nyní se nám představuje románem „Kroky v temnotě – hrůzostrašný příběh“ (orig. Dark Matter: A Ghost Story, 2010), který více inklinuje do temnějších žánrů literatury. Použít v podnázvu knihy termín hrůzostrašný příběh může někomu připadat staromódní, či snad infantilní, ale nemusí to vůbec být od věci. Moderně znějící slovo horor je dneska tak zprofanované, že i světově proslulí autoři se tomuto označení snaží vyhýbat. Především díky filmovým trikům horor už nevyvolává v člověku příjemný pocit hrůzy či mrazení v zádech, jako spíše žaludeční nevolnost.

09.05.2012

Kroky v temnotě

09.05.2012

Klára Janečková - Temnota

Kniha oblíbené spisovatelky Kláry Janečkové osciluje mezi detektivním thrillerem a románem, řešícím vztahy mezi mužem a ženou - v tomto případě mezi třemi muži a ženou. Začátek příběhu nás zavede do Amsterodamu, který zrovna neukazuje svou vlídnou tvář - je chladno a hustě prší, prostě pošmourné počasí stvořené spíš než pro projížďku po amsterodamských kanálech pro zločin.

09.05.2012

Michelle Paverová - Kroky v temnotě

Tato kniha mi byla doporučena důvěryhodnou osobou a byla deklarována jako super horor. Skutečně se jedná o velice zajímavou a poutavou záležitost. Autorka zvolila netypické prostředí - ledovou pustinu v opuštěné části Špicberků, kde zdánlivě není krom hrdinů příběhu vůbec nikdo.

03.05.2012

Erich Maria Remarque - Stíny v ráji

Jméno Ericha Marii Remarqua nemusím snad ani představovat. Zná ho jistě každý, a když ne jeho knihy, pak alespoň jeho jméno a postavení, jaké zaujímá v poválečné próze. V této knize se Remarque zaobírá osudy Němců, kteří po 2.světové válce emigrovali do Ameriky. I v této knize vystupuje hlavní postava, je jím novinář Robert Ross. Remarque se ve Stínech v ráji snaží ukázat, že ani v Americe není život pro emigranty růžový ani ideální.

Svobodová Martina - Smích a pláč Afriky. Cestou kolem jednoho kontinentu
03.05.2012

„Výlet do Afriky bych doporučila každému, kdo si myslí, že se tady má špatně.“ Řekla Marina Svobodová v jednom z rozhovorů. Svou knihu Smích a pláč Afriky připravovala už od roku 2007 a vydána byla v srpnu roku 2011. Její cesta Afrikou trvala asi rok, projela celkem 26 zemí a jako parťáka si s sebou vzala tehdejšího přítele, nynějšího manžela. A Aničku, landrovera, který nakonec cestu, i přes drobné komplikace, zdárně přežil.

03.05.2012

Rosamund Luptonová - Sestra

"Strhující od první stránky, fantasticky promyšlené, dojemné k slzám. Sestra ohlašuje příchod výjimečného talentu." (Daily mail). Celkem dlouho jsem přemýšlela jak tuto knižní novinku vhodně uvést. Nakonec stačilo přečíst si tento text na přebalu knihy. Po přečtení Sestry mohu říci, že je víc jak výstižný. Kniha jakoby se skládala ze tří částí, ze tří různých stylů, které na sebe pozvolna navazují a nijak se vzájemně nerozrušují. Mám na mysli pozvolný začátek a lehký rozjezd, pak samotný detektivní příběh a nakonec strhující závěr, který zamíchá karty se všemi předpoklady čtenářů Sestry.

03.05.2012

Arthur Conan Doyle - Pes baskervillský/ The hound of the Baskervilles

Již čtvrté vydání kultovního detektivního románu plného děsivé atmosféry a událostí, které se zpočátku ani nezdají být z tohoto světa, vyšlo letos v dubnu v nakladatelství Garamond. Jedná se o českou a anglickou verzi příběhu. Pes baskervillský je na poli detektivek již jistou klasikou. Kdo by totiž neznal detektiva Sherlocka Holmese a jeho zaručený instinkt a neotřelé schopnosti? Jedná se snad o nejslavnější Doylův román. Řekla bych, že to, co na něm čtenáře už desítky let stále láká není až tak samotná postava Sherlocka Holmese, ale spíš ona atmosféra gotického románu.

03.05.2012

Jo Nesbø - Spasitel

Spasitel, v pořadí již šestý díl krimi série s hlavní postavou detektiva Harryho Hola, začíná zločinem, znásilněním 14ti leté dívky na letním táboře Armády spásy. Stane se tak roku 1991 a jedná se o dceru jednoho z vedoucích důstojníků celé organizace. Tento hrůzný zločin však nikdy nevyjde na povrch. V knize se dále rozvíjí další dvě dějové linie. Tu druhou můžeme sledovat v době o 12 let později v Paříži. Profesionální zabiják a bývalý dětský obránce Vukovaru, Spasitel, se připravuje na splnění své předposlední zakázky. Ta poslední se má odehrát v Oslu. Pro Spasitele se smrt stala takřka běžnou součástí života, a proto je k zabíjení lidí naprosto lhostejný.