18.06.2012

Michel Houellebecq - Rozšíření bitevního pole

Když v roce 2004 vyšlo první české vydání Houellebecqova románu „Rozšíření bitevního pole“, napsal Ladislav Nagy ve své recenzi: „Nicméně ať je názor čtenářů jakýkoli, všichni musejí uznat jedno: Houellebecq je nepřehlédnutelný.“ Tato možná banálně znějící věta ale přesně vystihuje čtenářský postoj k tomuto „klasikovi“ současné francouzské literatury. Nepřehlédnutelný pro jeho neurvalou kritiku společnosti, pornografické scény, pesimismus, xenofobii či otevřené pohrdání muslimy a islámem. Nenáviděn či oslavován, komerčně je tak úspěšný, že už po vydání druhého románu se stal finančně nezávislým spisovatelem na volné noze, jež opustil milovanou i nenáviděnou Francii a odstěhoval se na irský venkov.

18.06.2012

Stephen King - Zhubni

„Stephen King bez svědomí“, „Temná část Stephena Kinga“: to všechno je Richard Bachman, pseudonym krále hororů Stephena Kinga, který si žije svým vlastním životem. Sám autor o něm říká, že ho používá tehdy, když píše nějaký obzvlášť nechutný příběh, pod který se nechce podepsat pravým jménem. Já bych to trochu poopravil v tom smyslu, že se jedná o příběhy s bizarnějším námětem, než je obvyklé (např. Running man, Dlouhý pochod). Ale o tom by se taky dalo diskutovat. Pod tímto pseudonymem vydal na podzim 1984 i román „Zhubni“ (orig. Thinner), který po desetiletích čekání letos konečně vyšel i v češtině (na Slovensku v roce 2000 jako Kliatba).

12.06.2012

Pavel Kosatík - Věra Čáslavská - Život na Olympu

Věra Čáslavská – legenda, krásná žena, pojem, bojovnice, skvělá gymnastka, sportovkyně, mnohonásobná olympionička, čtyřnásobná gymnastická mistryně světa, jedenáctinásobná mistryně Evropy, čtyřnásobně vyhlášená jako Sportovec roku, jedna z tváří Pražského jara, máma...

12.06.2012

PETR JANDA – Dávno

Knížku jsem koupila jako dárek mámě, ale s chutí jsem si jí přečetla také. Vzpomínková kniha Petra Jandy, který letošní rok oslaví 50 let se skupinou Olympik je trefa do černého. Kniha s názvem Dávno je jeho biografie, ukazuje Petra Jandu jako člověka – syna, bratra, manžela a otce. Život mu hodně dal, ale také hodně vzal. Přišel o manželku a o syna. Tyto ztráty nahradit nejdou, ale časem se bolest přesune do jiné roviny. Hlavně díky hudbě se neutápěl v žalu.

12.06.2012

Milada Motlová - Česká říkadla, písničky a pohádky

Perfektně zpracovaná říkadla a písničky i pohádky jsou ideální volbou pro dítka od zhruba 1 roku až po předškoláky. Tato knížka vychází již poněkolikáté a je to skvělý pomocník a „učitel“ nejen do rodiny, ale i do škol, školek a mateřských center.

12.06.2012

Frederick Forsyth - Příběh Biafry

Biafra je provincie v africké Nigérii. Nacházejí se zde velké zásoby ropy a v 60. letech se toto území pokusilo získat nezávislost. Kniha Příběh Biafry se prvního vydání dočkala už před čtyřiceti lety, avšak tento fakt vůbec neubírá na poutavosti a úžasném vylíčení zdejší situace, a to jak sociální, tak i politické. Forsyth skvěle popsal okolnosti i události, které rozpoutaly zdejší občanskou válku, krvavou a probíhající mezi lety 1967 - 1970. Příběh Biafry je Forsythovým debutem, který vytyčil všechny literární přednosti tohoto autora v oblasti špionážního thrilleru.

05.06.2012

Bohumil Hrabal - Příliš hlučná samota

Haňťa, stárnoucí dělník, komická postavička vzbuzující úsměv nejen svým jménem, pracuje ve sběrně surovin. Zbožňuje svou práci, svůj lis, pomocí kterého vytváří balíky ze směstnaného papíru. Nachází v něm knihy, staré noviny i zakrvavené papíry, pocházející z místních jatek. Své práce si váží a my jsme svědky jeho myšlenek, snů a každodenních událostí tak krásně všedních.

05.06.2012

Vladimír Páral - Milenci a vrazi

Milenci a vrazi jsou pravděpodobně, alespoň podle mého úsudku, nejznámějším dílem Vladimíra Párala. V každém případě je tento titul s jeho jménem úzce spjat a nese v sobě snad všechny charakteristické znaky Páralova stylu. Také zde na nás dolehne tíha lidské existence, nebezpečí manželského stereotypu, i v této knize nahlédneme do všednosti životů obyčejných pracovníků chemického závodu v Ústí nad Labem, a i tento příběh je opředen Páralovou typickou satirou.

05.06.2012

Gabriel García Márquez - Kronika ohlášené smrti

Kronika ohlášené smrti, jedno z nejznámějších děl tak chronicky známého autora, Gabriela Garcíi Máqueze, se u nás roku 2012 dočkalo už šestého vydání. Velmi jednoduše řečeno Kronika ohlášené smrti popisuje příběh kolektivní viny. Nikdo z občanů vesnice nechce, aby jeden z hrdinů a jejich soused Santiago zemřel, ale přesto s jeho plánovanou vraždou nikdo nic neudělá. Všichni pouze přihlíží, strženi lhostejností.

05.06.2012

Robert Fulghum - Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce

O všechno se rozděl. - Hraj fér. - Nikoho nebij. -Vracej věci tam, kde si je našel. - Uklízej po sobě. - Neber si nic, co ti nepatří. - Když někomu ublížíš, řekni promiň. - Před jídlem si umyj ruce. - Splachuj. - Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře. - Žij vyrovnaně - trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj. - Každý den odpoledne si zdřímni. - Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě. ... nejznámější citace z knihy spisovatele Roberta Fulghuma. Uvedla jsem ji proto, že velmi dobře vypovídá o celé knize, a to v té prvoplánové i hlubší myšlence.