27.03.2012

Paul Harding - Tuláci

„Musel jsem se zapojit do té velké knihy, kterou spisovatelé dennodenně utvářejí“: takto americký autor Paul Harding (*1967) komentoval svůj důvod, proč začal psát knihy. A jako u většiny začínajících mistrů pera, ani Harding neměl lehký začátek. Svůj román „Tuláci“ (orig. Tinkers, 2009) tři roky marně nabízel u nakladatelů, až se ho nakonec ujalo malé univerzitní nakladatelství při lékařské fakultě Newyorské univerzity. Ale na rozdíl od tisíců dalším začínajících spisovatelů si jeho knihy všimla komise Pullitzerovy ceny a v roce 2010 mu tuto velmi prestižní cenu udělila.

27.03.2012

Philippe Claudel - Vnučka pana Linha

S literární tvorbou francouzského autora Philippa Claudela (*1962) jsme se u nás mohli poprvé setkat v roce 2010 díky českému vydání jeho slavné knihy „Šedé duše“, která z něj udělala evropský literární pojem. „Vnučka pana Linha“ (orig. La petite de Monsieur Linh, 2005) spolu s dalším románem „Brodeckova zpráva“ vytváří s „Šedými dušemi“ volnou „válečnou“ trilogii. Na rozdíl od „Šedých duší“, jež se odehrávají na dostřel od verdunského bojiště za první světové války, se děj tohoto románu odehrává o několik desetiletí později a i několik tisíc mil od bojiště.

27.03.2012

Fran Rayová - Setba

Náš svět ovládají peníze. To je neoddiskutovatelný fakt. A kdo má dneska ještě dost peněz? Národní vlády, které dluží miliardy kam se jen podívají, ty to tedy nejsou. Jsou to ale gigantické nadnárodní korporace, které dneska řídí svými penězi chod nejen západní světa, ale ještě silněji celý zbytek světa, toho třetí, chudšího a přelidněného. Z tohoto vychází i myšlenka prvního thrilleru spisovatelky Fran Rayové (*1963) pod názvem „Setba“ (orig. Die Saat, 2010), jehož motto z přebalu zní: „Tento supernapínavý ekothriller je reálnější, než je nám milé!“

16.03.2012

Sanderson Brandon - Vyjednavač

Pro mnoho událostí, jež nás v životě míjejí, máme různá rčení či poznámky. Známá, neznámá, často i vlastní, vytvořená našimi životními zkušenostmi. O to víc mě šokovalo, když jsem své oblíbené hlášky typu „Čas ukáže svou barvu“ nebo „Do posledního dechu“ doslovně nalezl v této knize.

Robert Fulghum – Drž mě pevně, miluj mě zlehka
16.03.2012

Roberta Fulghuma znají čeští čtenáři zejména jako autora krátkých esejí, příběhů, minipovídek, postřehů, zamyšlení, úvah… Už před pár lety ale zabrousil i do delšího literárního útvaru – románu. V knize Drž mě pevně, miluj mě zlehka, se k němu vrací.

Robert Fulghum – Věčná dobrodružství Kapitána Školky
16.03.2012

Když v roce 2011 vyšla nová kniha Roberta Fulghuma, uvědomila jsem si, že těchto milých knížek už mám v polici pěknou řádku. Se zakoupením nové jsem ale neváhala ani chviličku. Takovéhle pohlazení na duši si přeci nemohu nechat ujít!

Nejkrásnější pohádky bratří Grimmů
16.03.2012

Nejkrásnější pohádky bratří Grimmů

Když jsem tuto pohádkovou knihu spatřila v knihkupectví, přímo jsem se zamilovala do jejích nádherných ilustrací. Jejich autorkou je Anastassija Archipowa a v knize není jediná dvojstrana, na níž by byl jen text, bez překrásného obrázku této ilustrátorky.

15.03.2012

Tom McCarthy - C

Tom McCarthy, spisovatel pocházející z Velké Británie, byl již nejednou označen coby nástupce autorů francouzského nového románu. Jeho kniha čtenáře zaujme snad už jen samotným názvem, velmi stručným, „C“. Nelze si pod ním téměř nic představit a teprve až po přečtení základních informací na přebalu knihy se dozvídáme, že vypráví o rozvoji technologie. Přiznám se, že onen krátký popis mě nijak zvlášť nezaujal, a že jsem si C přečetla snad jen proto, že mi Tom McCarthy a jeho kniha C byla doporučena. V žádném případě mě ale kniha nezklamala. I přes technické téma je text experimentální a humorný.

15.03.2012

Delphine de Vigan - No a já

Francouzskou spisovatelku Delphine de Vigan jsem dříve neznala a k přečtení této knihy mě inspiroval nejdříve název, pak poutavý přebal a nakonec i popis obsahu knihy. U nás už dříve vyšla kniha Ani později, ani jinde, pod kterou je tato autorka také podepsaná, a kterou jsem si přečetla záhy. Obě díla slavila úspěch nejen u široké veřejnosti, tak i u mě samotné.

15.03.2012

Lars Kepler - Paganiniho smlouva

Severské detektivní romány jakoby se staly naprostým hitem posledního roku. Naprosté nadšení vyvolal už Stieg Larsson se svým Miléniem a knihy Hypnotizér a Paganiniho smlouva jen pokračují v onom věhlasu. Četla jsem všechny jmenované detektivky (dají-li se za detektivky označit) a sama jsem jimi byla skutečně nadšená!