12.06.2012

PETR JANDA – Dávno

Knížku jsem koupila jako dárek mámě, ale s chutí jsem si jí přečetla také. Vzpomínková kniha Petra Jandy, který letošní rok oslaví 50 let se skupinou Olympik je trefa do černého. Kniha s názvem Dávno je jeho biografie, ukazuje Petra Jandu jako člověka – syna, bratra, manžela a otce. Život mu hodně dal, ale také hodně vzal. Přišel o manželku a o syna. Tyto ztráty nahradit nejdou, ale časem se bolest přesune do jiné roviny. Hlavně díky hudbě se neutápěl v žalu.

12.06.2012

Milada Motlová - Česká říkadla, písničky a pohádky

Perfektně zpracovaná říkadla a písničky i pohádky jsou ideální volbou pro dítka od zhruba 1 roku až po předškoláky. Tato knížka vychází již poněkolikáté a je to skvělý pomocník a „učitel“ nejen do rodiny, ale i do škol, školek a mateřských center.

12.06.2012

Frederick Forsyth - Příběh Biafry

Biafra je provincie v africké Nigérii. Nacházejí se zde velké zásoby ropy a v 60. letech se toto území pokusilo získat nezávislost. Kniha Příběh Biafry se prvního vydání dočkala už před čtyřiceti lety, avšak tento fakt vůbec neubírá na poutavosti a úžasném vylíčení zdejší situace, a to jak sociální, tak i politické. Forsyth skvěle popsal okolnosti i události, které rozpoutaly zdejší občanskou válku, krvavou a probíhající mezi lety 1967 - 1970. Příběh Biafry je Forsythovým debutem, který vytyčil všechny literární přednosti tohoto autora v oblasti špionážního thrilleru.

05.06.2012

Bohumil Hrabal - Příliš hlučná samota

Haňťa, stárnoucí dělník, komická postavička vzbuzující úsměv nejen svým jménem, pracuje ve sběrně surovin. Zbožňuje svou práci, svůj lis, pomocí kterého vytváří balíky ze směstnaného papíru. Nachází v něm knihy, staré noviny i zakrvavené papíry, pocházející z místních jatek. Své práce si váží a my jsme svědky jeho myšlenek, snů a každodenních událostí tak krásně všedních.

05.06.2012

Vladimír Páral - Milenci a vrazi

Milenci a vrazi jsou pravděpodobně, alespoň podle mého úsudku, nejznámějším dílem Vladimíra Párala. V každém případě je tento titul s jeho jménem úzce spjat a nese v sobě snad všechny charakteristické znaky Páralova stylu. Také zde na nás dolehne tíha lidské existence, nebezpečí manželského stereotypu, i v této knize nahlédneme do všednosti životů obyčejných pracovníků chemického závodu v Ústí nad Labem, a i tento příběh je opředen Páralovou typickou satirou.

05.06.2012

Gabriel García Márquez - Kronika ohlášené smrti

Kronika ohlášené smrti, jedno z nejznámějších děl tak chronicky známého autora, Gabriela Garcíi Máqueze, se u nás roku 2012 dočkalo už šestého vydání. Velmi jednoduše řečeno Kronika ohlášené smrti popisuje příběh kolektivní viny. Nikdo z občanů vesnice nechce, aby jeden z hrdinů a jejich soused Santiago zemřel, ale přesto s jeho plánovanou vraždou nikdo nic neudělá. Všichni pouze přihlíží, strženi lhostejností.

05.06.2012

Robert Fulghum - Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce

O všechno se rozděl. - Hraj fér. - Nikoho nebij. -Vracej věci tam, kde si je našel. - Uklízej po sobě. - Neber si nic, co ti nepatří. - Když někomu ublížíš, řekni promiň. - Před jídlem si umyj ruce. - Splachuj. - Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře. - Žij vyrovnaně - trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj. - Každý den odpoledne si zdřímni. - Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě. ... nejznámější citace z knihy spisovatele Roberta Fulghuma. Uvedla jsem ji proto, že velmi dobře vypovídá o celé knize, a to v té prvoplánové i hlubší myšlence.

05.06.2012

Lev Nikolajevič Tolstoj - Anna Karenina

Těžko říct, zda je Anna Karenina nejznámějším dílem Lva Nikolajeviče Tolstého či zda si toto prvenství získal titul Vojna a mír. V každém případě se v obou případech jedná o klasická díla ruské literatury, která bezpochyby zná každý, kdo absolvoval základní školu. Světoznámá literární díla vešla ve známost také díky četným filmovým adaptacím.

25.05.2012

Johan Theorin - Smršť

Švédský ostrov Öland je místo, kde spisovatel Johan Theorin (*1963) trávil své dětství. Vybral si ho rovněž za dějiště svých krimi thrillerů, které začaly knihou „Mlhy Ölandu“ (orig. Skumtimmen, 2007), jež s velkým čtenářským ohlasem vydalo loni na podzim nakl. MOBA. Na počátku letošního května pro české čtenáře nachystalo stejné nakladatelství další knihu z volné ölandské tetralogie – „Smršť“ (orig. Nattfåk, 2008).

25.05.2012

Liselotte a Soren Hammerovi - Bestie uvnitř

„Tak, kterýpak to bude? Ještě jste si nevybral?“ Několik vteřin zůstal mužův výraz bez změny, ale pak se mu tvář spokojeně rozjasnila, olízl si rty a mazlivě odpověděl: „Tak já bych si dal tady toho třetího.“ Přestože tato věta zazní až v polovině knihy, dá se vlastně považovat za nosný prvek celého příběhu. „Bestie uvnitř“ (orig. Svinehunde, 2010) je další z mnoha skandinávských krimi thrillerů, které doslova dobyly celou Evropu. Jejími autory jsou dánští sourozenci Liselotte a Soren Hammerovi, jež tímto titulem započali sérii krimi příběhů s hlavní postavou kriminálního komisaře kodaňského oddělení vražd Konrada Simonsena. Do současnosti vydali další dva příběhy - „Alting har sin pris“ a „Ensomme hjerters klub“.