Zfilmované knihy 1 - Třináctkrát proto

Aleš Procházka (04.04.2018)
Třináctkrát proto Třináctkrát proto

Clay Jensen je relativně obyčejný teenager – možná dokonce větší vzorňák, než bývá zvykem. Dobře se učí, chová se slušně, pro alkohol nežije, nekouří a nepije, šlechtí plané jabloně a všeobecně vzato si nevybavuje, že by kdy někomu šlápl na kuří oko. Proč mu tedy přišel poštou zlověstný balíček, obsahující sedm magnetofonových kazet? A proč na prvním pásku vysvětluje (nyní již mrtvá) spolužačka, že jedním z důvodů, proč spáchala sebevraždu, je právě Clay? Proč? Třináctkrát proto.

Young Adult hit Třináctkrát proto u nás najdete tady: https://www.bux.cz/pro-divky-1/trinactkrat-proto

V prvním díle naší nové rubriky jsme si vzali na paškál Třináctkrát proto od Jaye Ashera - a když už jsme v tom, podíváme se i na seriál, který byl podle knihy loni natočen. Nebudu vám nic nalhávat – o Třináctkrát proto jsem se dozvěděl teprve ve chvíli, kdy byla kniha (velmi zdařile) zpracována jako televizní seriál. Ve zkratce, jedná se o knihu o sebevraždě a důvodech, které vás k ní mohou dovést. I když u nás kniha už jednou vyšla, skutečná vlna zájmu přišla až s uvedením televizního seriálu, bezmála o deset let později. Musím přiznat, že šlo také o jeden z důvodů, proč jsme se do této rubriky pustili - televize má stále neuvěřitelnou sílu a těší nás, když funguje v symbióze s literaturou.

Hannah Bakerová, která před několika týdny spáchala sebevraždu, věnovala každou stranu magnetofonového pásku jednomu člověku. Sedm kazet, třináct stran ze čtrnácti je využitých. Třináct lidí a třináct příčin, proč si někdo může sáhnout na život. Pravidla hry, tak jak je Hannah popisuje na začátku první kazety, zní jasně. Pokud jsi balíček dostal, jsi na jedné z kazet. Všechny pásky si poslechni a pak předej dalšímu člověku na řadě. Kdyby tě náhodou napadlo kazety zničit nebo nepředat... existuje kopie, uložená u důvěryhodné osoby, která nemá problém nahrávky zveřejnit na internetu. Na výběr je tedy mezi dvěma možnostmi - buď se o čemkoli, co jste Hannah provedli, dozví dvanáct dalších lidí, nebo celý svět.

To všechno je sice krásné, ale Clay pořád netuší, čím si zasloužil vlastní pásku. Že by to bylo tím osudným večírkem před několika měsíci...? Nu, na přemýšlení není čas - "vypůjčí" si od kamaráda starý walkman a jde se projít po městě se sluchátky v uších. Hannah mu zatím bude dělat neveselý doprovod

Pokud mám hodnotit knihu (a vlastně i seriál), musím hned zkraje na něco upozornit. Třináctkrát proto není jen obyčejný román, nebo silný, zajímavě napsaný příběh. Je to varování.

V recenzích na knihu i seriál jsem se setkal s častými komentáři na nesympatickou hlavní hrdinku, která je sebestředná, vztahovačná, přecitlivělá, nedospělá a čeká, že jí snad všichni okolo budou číst myšlenky. To je pochopitelně pravda. Ale přesně takoví reální teenageři jsou! Jde sice o jednoduše čitelný příběh, ale velká část čtenářů (a diváků) se zasekla na tom, jak se Hannah chová. V seriálu je to možná zpracované o něco méně do hloubky a proto si vysloužil sice vstřícné přijetí, ale smíšené recenze. Třináctkrát proto nikdy neměla být beletrie - je to manuál, jak poznat někoho, kdo toho má na talíři víc, než dokáže zvládnout. Jasně, Hannah je vysloveně na pár facek a občas hledá problémy tam, kde žádné nejsou, ale přesně to se dá čekat od průměrné slečny okolo šestnácti, sedmnácti.

Tím nechci říci, že kniha (potažmo seriál, který se jí poměrně věrně drží) je bez chyby. Když vypráví Hannah, příběh odsýpá opravdu rychle a bez záseků. Zato Clayovo potácení skrze večerní maloměsto dokáže záhy unavit. Asher je jedním z mála spisovatelů, kteří umí rozhovory psát výborně, ale v popisech trochu pokulhávají - obvykle to bývá naopak. Pro Claye mají také všichni ve městě až rozčilující pochopení, i když se to asi dá omluvit všeobecným pocitem viny ze smrti Hannah.

Seriálu se podařilo zachytit návykové tempo knihy a podle mého názoru se s knihou může celkem klidně měřit. Jen je škoda, že (už kvůli limitům filmového média) je třeba se více soustředit na příběh než na psychologický profil člověka, který zvažuje dobrovolný odchod ze světa. Takové totiž bylo Asherovo původní poselství.