William Saroyan - Tracyho tygr

Redakce (07.11.2011)

William Saroyan je u nás velmi známým autorem a jeho kniha Tracyho tygr stejně tak vešla ve známost a stala se velmi oblíbenou. Vzhledem k rozsahu se jedná spíše o rozsáhlejší povídku než o novelu. Tracyho tygr je nostalgickým příběhem, humorným vyprávěním, prodchnutým laskavou naivitou, o chlapci, který se stal mužem a o tygrovi, který vlastně nebyl tygr, ale černý panter…

Hlavní postavou tohoto příběhu je Tom Tracy, chlapec, který má jednu velkou zvláštnost: vždycky si přál mít tygra, ale žádný z těch, které potkal, nebyl tím pravým. Až jednou, když navštívil zoo, uviděl tam toho pravého tygra, doopravdy ale černého pantera, který pak Toma stále všude doprovázel. Pro ostatní lidi byl ale Tomův tygr neviditelný.

Jednoho dne se Tom Tracy odstěhoval do New Yorku, kde se nechal zaměstnat coby dovozce kávy. Tento post ho ale zanedlouho přestal bavit a tak požádal svého šéfa, zdali by se mohl stát ochutnávačem. Místo ochutnávače kávy ale patřilo k těm nejprestižnějším ve firmě, a dokonce se na něj čekalo i několik let. Šéfovi Tracyho troufalost hodně imponovala, ale přesto jeho žádost zamítl.Jednou se Tracy zamiloval do dívky, která procházela kolem skladů, kde Tom pracoval. Jejich vztah ale po docela krátké době ztroskotal.

Po pár letech se Tom vrátil do New Yorku a vešel do kostela sv.Patricka. Právě tam se po jeho boku najednou objevil skutečný tygr - černý panter. Tom odmítl, aby policie pantera chytila a tvrdil jim, že je to jeho tygr. Policie nakonec tygra postřelila a Toma odvezli do psychiatrické léčebny, kde se setká se svou dávnou láskou Laurou.Na Tracyho tygra byl zahájen hon po celém New Yorku, avšak neúspěšný. K jeho polapení pak nakonec přispěl sám Tracy.

Kniha Tracyho tygr je velmi zvláštním dílem. Postavy v knize jsou popsány s milou laskavostí, jednotlivé pasáže jsou humorné i ironické a samotná myšlenka může být pro mnohé těžko vyložitelná. Sama jsem se setkala s mnohými názory těch, kteří knihu četli a vesměs všechny byly velmi kladné. Mě osobně však kniha příliš neoslovila a rozhodně se neztotožňuji s názorem, že „Tracyho tygra prostě musíte přečíst“. Tracyho tygr pro mě byl milou povídkou s jednoduchým stylem a příjemným lehkým vyprávěním o tom, že každý by měl mít svého tygra.