Stephen King - Rose Madder

Redakce (15.11.2011)

Kniha Rose Madder mistra hororu, Stephena Kinga zpočátku tak trochu "klame tělem", zprvu se zdá, že se nejedná o horor, ale o příběh ženy týrané vlastním manželem. King zde popisuje beznaděj mladé Rose, jež trpí ve svazku se sadistickým Normanem, žena snáší mužovo fyzické týrání, ale mnohem horší je utrpení její duše. Zdá se, že nedokáže manžela opustit, příliš se bojí jeho pomsty. Je totiž policista a mnohokrát jí řekl, že policisté jsou bratrstvo, před jejímiž členy se nikde neschová a kteří ji všude najdou.

Jednoho dne ráno objeví Rose na prostěradle kapku krve - jedinou, malou kapku krve - důsledek Normanova nedávného  bití a tato zdánlivá maličkost uvede do pohybu lavinu. Rose se rozhodne od svého tyrana odejít a to co nejdál. Autor mistrně vykreslil duševní stav ženy, jež byla dlouhá léta trýzněna a ponižována a je překvapená sama sebou - to že dokázala odejít je jejím velkým vítezstvím.

Rose, žijící v posledních letech prakticky v izolaci jen ve společnosti hrubého manžela, se ocitá v cizím městě s minimálními prostředky, naprosto bezradná, vystrašená. Kingovi hrdinové bývají často netypičtí, na první pohled spíše slabí, v jádru však silní a zpravidla vnímavější ohledně nadpřirozena, než majoritní většina. Rose je jednou z nich, když se snaží prodat snubní prsten (o němž jí manžel řekl, že stál jako auto a  muž za pultem jí řekne, že je to jen téměř bezcenná napodobenina), tak v krámku  uvidí zvláštní obraz, který ji  magicky přitahuje, tak mocně, že se rozhodne ho koupit.

A tady se stává kniha tím, co čtenář od Kinga očekává - příběhem balancujícím na hraně mezi dvěma světy, s temným podtextem. Obraz se stává čímsi jako vstupními dveřmi do neznámého světa, v němž Rose potkává několik zvláštních žen - jako by potkávala svá alternativní já, nejvýraznější z nich  je temná Rose Madder, jíž halí aura zlovolné síly, ale která Rose za prokázanou službu podá pomocnou ruku.

V druhé dějové linii sledujeme Normana, rozhodnutého Rose vypátrat, nechat krutě trpět a nakonec zavraždit. Dokáže uprchlici vystopovat až k jejímu novému bydlišti, jeho cesta je dlážděna násilím a  krví, pak však udělá osudovou chybu - vstoupí do světa v obraze - do světa Rose Madder!

Kupodivu kniha nedopadne  pro hlavní hrdinku špatně, ale i  tak si drží  standardně vysokou  úroveň temného příběhu, kde  se věci zdánlivě obyčejné a všední mohou stát něčím úplně jiným a  kde se může stát prakticky cokoli….

Autorkou recenze je Iveta Filanderová