Sabine Ebertová - Tajemství porodní báby

Redakce (01.11.2011)

Příběhy odehrávající se v dávných historických dobách jsou mým koníčkem. Ale když jsou navíc napsané pěkně čtivě a svižně, zařazuji je na přední místa v knihovničce, kde právě teď stojí i Tajemství porodní báby.

Marta je mladá učednice na porodní bábu, která je donucena díky okolnostem postavit se na vlastní nohy dřív, než by čekala. Po tragickém porodu, který ovšem nezavinila, je donucena uprchnout od pomstychtivého hradního pána Wulfharta. Podaří se jí přidat ke skupině kolonistů a její život začíná dostávat nový směr. Všechno jí ale komplikují její neobvyklé vize, nevšední krása a paradoxně i pokročilé léčitelské znalosti.

Na knize mě jako první zaujal poutavý, rychle ubíhající děj. Je to přesně ten typ knížky, který si s sebou musíte vzít i na toaletu. Je to ale čtení lehké a pokud nejste příliš citliví na trochu toho znásilňování a vražd (bohužel téměř denní realita středověku), dobře se hodí i jako čtení před usnutím. Rozvláčné pasáže tu nenajdete proto, že autorka je jednoduše přeskočí a děj přesune o týdny i měsíce dále. Dělá to ale šikovně, takže v událostech tzv. neplavete.

Tajemství porodní báby je knihou oddychovou i z jiného důvodu. Nenajdete tu totiž příliš vedlejších dějových linií a postav jsou většinou buď černé nebo bílé. Na druhou stranu se hodně dozvíte o dobových lékařských postupech a bylinkách. Většina z nich vychází z předpisů slavné Hildegardy z Bingenu, která žila přesně v době, ve které se příběh odehrává.

Knížka potěší hlavně čtenářky s romanticky laděným duchem. Hlavní postavy se totiž trochu podobají hrdinům z Harlekýnů. Vždycky jsou čestní, nebojácní a nezlomní  snaží se k sobě najít cestu i přes četné překážky. Z fantasy stylu si kniha vypůjčila prakticky jen Martiny vize. Žádní draci nebo trpaslíci se na stránkách knihy neprohánějí, což je ovšem dobré pro autenticitu.

Knihu bych rozhodně doporučila ženám, a to nejlépe od 15 let výše, vzhledem k občasným násilnickým scénám. Na druhou stranu autorka předkládá realitu středověku bez zbytečných příkras. A toho si na knize cením nejvíc.

Autorkou recenze je Jana Šrámčíková