Rosamund Luptonová - Sestra

Redakce (03.05.2012)

"Strhující od první stránky, fantasticky promyšlené, dojemné k slzám. Sestra ohlašuje příchod výjimečného talentu." (Daily mail). Celkem dlouho jsem přemýšlela jak tuto knižní novinku vhodně uvést. Nakonec stačilo přečíst si tento text na přebalu knihy. Po přečtení Sestry mohu říci, že je víc jak výstižný. Kniha jakoby se skládala ze tří částí, ze tří různých stylů, které na sebe pozvolna navazují a nijak se vzájemně nerozrušují. Mám na mysli pozvolný začátek a lehký rozjezd, pak samotný detektivní příběh a nakonec strhující závěr, který zamíchá karty se všemi předpoklady čtenářů Sestry.

Beatrice a Tess jsou sestry. Poklidný začátek knihy líčí život první z nich, poklidný život v New Yorku, její a jejího přítele. Klidné vody Beatricina života jednoho dne naruší nepříjemná zpráva z Londýna, kde žije její sestra Tess. Ta se údajně pohřešuje. Beatrice se rozhodne vydat se do Londýna, kde pár dní žije v bytě své sestry a stále doufá, že je Tess v pořádku.

Její naděje se však zhroutí jako domeček z karet v okamžiku, kdy jí policie oznámí, že se Tess našla v Hyde parku. Mrtvá. Pro policii je případ takřka okamžitě uzavřený - jednalo se o sebevraždu. Beatrice však svou sestru dobře znala a ví, že by nikdy nic takového neudělala, nehodlá se tedy spokojit s verdiktem policie a rozhodne se sama pátrat po domnělém vrahovi.

Klasický příběh, mohlo by se zdát, ale...

Před Beatricí se vynořují stále nové a nové tajnosti její sestry, o kterých neměla tušení. Beatrice samozřejmě věděla o tom, že Tess čeká dítě, ovšem to, že krátce před svou smrtí porodila, načež dítě zemřelo, před ní její sestra z neznámých důvodů zatajila. Beatrici samozřejmě napadne, že by Tess mohla spáchat sebevraždu následkem této tragické události, ale uvěří tomu jen na okamžik.

Líčit dále děj Sestry určitě nehodlám. Namísto toho bezpochyby doporučuji k přečtení! Věřím, že se potencionálním čtenářům může příběh samotný zdát jako jednoduchý, otřelý a otřepaný.

Ovšem Sestra Rosamund Luptonové je něčím mnohem větším! Jednak je nejen detektivkou, ale vynikajícím psychologickým románem /thrillerem/, kterému nechybí skvělé prokreslení vztahu nejen mezi sestrami, ale i mezi matkou a dcerami. Dle mého názoru, to, co činí tento thriller výjimečným, je samotný závěr. Právě ten roztříští všechny předpoklady a zbortí vaše představy o rozuzlení. Mimo to bych ráda vyzdvihla i skvělý vypravěčský styl autorky.