Roald Dahl - Prevítovi

Redakce (09.05.2012)

Když v roce 1943 vydal Roald Dahl svoji první knihu pro děti (u nás zatím nepřeložený titul „The Gremlins“), určitě netušil, jak velkým pojmem se on sám stane na poli dětské literatury dvacátého století. Tituly jako „Karlík a továrna na čokoládu“, „Matylda“, či „Obr Dobr“ jsou už desítky let jedny z nejoblíbenějších knih nejen dětských čtenářů, ale vlastně všech milovníků originálních a vtipných příběhů veškerých věkových skupin, a to na celém světě. Popularitu si získal především zcela osobitým pohledem na dětské příběhy, ve kterých nenajdete tak úplně „košer“ výchovné příklady o tom, jak láska a pravda vždy zvítězí nad lží a nespravedlností. Dahl pracuje s faktem, že lidé jsou různí, že např. ne vždy je babička ta nejlaskavější bytost pod sluncem („Jirkova zázračná medicína“) atd. Ale tím nejdůležitějším prvkem je jeho obrovská imaginace, fantazie, která je geniální v tom, jak dokáže pobavit stejně dítě i dospělého čtenáře. A samozřejmě humor, inteligentní a originální, ale taková Boženka Němcová by z něho asi neskákala nadšením.

Lidé jsou různí, někteří dobří, jiní líní, a někteří jsou prostě prevíti. Mezi prevíty patří i jedni podivní manželé, kteří se jmenují, světe div se, Prevítovi. Pan Prevít nosí ohromný plnovous, ve kterém ale nevypadá moudře a důstojně, protože je to „odporný a smrdutý muž“. Jeho žena, paní Prevítova, na tom není o moc lépe. Vousy sice nemá, „ale to byla škoda, protože by alespoň trochu zakryly její příšernou ošklivost“.

Žijí spolu už mnoho a mnoho let, a z nějaké lásky teď zbyla spíše … škodolibost. Co více jim dokáže zpříjemnit den, než provést nějaký ten škodolibý žertík tomu druhému. Jak už se „vykřikuje“ na přebalu – žáby v posteli, oční bulvy v pití, červi ve špagetách! Prostě manželská dvojice k pohledání.

Ale mají i jiné nepříjemné zlozvyky. Třeba každou středu si vaří originální ptačí nákyp. Potřebují jeden starý suchý strom na svoji zahradě, velmi dobré lepidlo… brrr. A pak tu jsou jejich domácí mazlíčci – opice. Zavřené v kleci a stojící téměř pořád na hlavě. Myslím, že je všem jasné, že Prevítovi nejsou nejoblíbenější sousedé, na které můžete narazit.

Celý tento čertovský humor ještě podtrhují ilustrace Quentina Blakea, který je autorem ilustrací většiny Dahlových knih vydaných v Euromedia Group – Knižní klub.

Přiznám se, že za poslední dva měsíce jsem tuto knihu už četl třikrát. Já i moji dva synátoři školou povinní se z jeho příběhů můžeme doslova smíchy potrhat. Doporučuji zkusit všechny jeho tituly, určitě vás nezklamou.

P.S. A kdyby vám už nestačil tento norský Brit, tak zkuste např. skvělou novinku skutečného Nora – „Doktor Proktor a prdicí prášek“ od Jo Nesboa.