Rick Riordan - Percy Jackson 5 – Poslední z bohů

Redakce (14.11.2011)

Percy Jackson a Olympané – přesně tato série dobrodružství mladého chlapce/poloboha udržovala v napětí nejednoho milovníka fantasy. Teď se však na pulty knihkupectví konečně dostal závěrečný titul s názvem Percy Jackson – Poslední z bohů. A rozhodně bude stát za to.

Určitě neuškodí krátce shrnout poznatky z předchozích dílů: antičtí bohové nejenom, že přežili do dnešních dnů, ale navíc mají sídlo v budově Empire State Building. Jako ve starověku si rádi užívají s lidmi a z tohoto spojení vznikají hrdinové – polobohové. Mladí stateční (pokud dokáží přežít dostatečně dlouho) slouží jako armáda svým rodičům. A teď jí bude zatraceně potřeba, protože odvěké nepřátele bohů Titány už přestalo bavit jejich vyhnanství a hodlají své děti (olympské bohy) zničit. A Percy Jackson tomu musí nějak zabránit…

Pozorní čtenáři předchozích dílů nenajdou v této knize mnoho nových postav. Ovšem k jejich velké radosti začnou stávající hrdinové osvětlovat některá svá tajemství. Jaká je minulost Lukeho? A co Percy a Annabeth? Jsou opravdu jen přátelé? A kdo je tím posledním Olympanem?

Zasvěcení vědí, o čem mluvím, a těm ostatním vřele doporučuji začít sérii číst pěkně od prvního dílu. Jmenuje se Percy Jackson – Zloděj blesku a byl už i zfilmován. Ovšem spojení antických bohů a hrdinů s dnešním světem vás uchvátí na první pohled, a je jedno, jestli je knižní nebo filmový.

Velkým jmenovatelem celé knihy je určitě AKCE! Jestli rádi odkládáte knihu ve chvíli, kdy hlavní hrdinové v klidu odpočívají a zrovna se nic neděje, tady se vám to nepodaří. Celý příběh se totiž neodvratně řítí ke svému konci přes všechny překážky i unavené čtenáře. Je to přesně ten typ knížky, který ráno otevřete a večer zavřete na poslední straně. Když se už už zdá, že by se konečně mohla situace zklidnit, vpadne do děje nějaká nová okolnost nebo nepřítel a celý maratón začíná nanovo. Občas uvažuji, kolik per či klávesnic při psaní autor zavařil. Určit jich nebylo málo.

Navzdory všemu ale není děj uspěchaný, nepřehledný nebo těžkopádný. Na stránkách knihy se před čtenářem rozprostírá přímo epická bitva, kterou si vychutná do posledního detailu. Horké momenty jako koupel Percyho v řece Styx tam pak zapadají tak nějak přirozeně. Příběh pokládá spoustu otázek, ale neodpovídá na ně hned. Místo toho najde v textu pozorný čtenář celou řadu vodítek, které může s trochou trpělivosti poskládat do konečného obrazu. Krásný prostor pro představivost. Rozhodně to není oddychové čtení po náročném dni. Ale stojí za to. Podle mě je Poslední z bohů nejlepším dílem série a děkuji vyšší moci, že Rick Riordan nepověsil psaní na hřebíček a brzy se u nás dočkáme vydání prvního dílu nové série.

Autorkou recenze je Jana Šrámčíková