Recenze: Sarah Pinborough - Ví o tobě

Aleš Procházka (17.06.2017)
Ví o tobě Ví o tobě

Psychologický thriller, v hlavní roli milostný trojúhelník. Co nám to jen může připomínat?

Knihu Ví o tobě naleznete za akční cenu zde: https://www.bux.cz/dobrodruzstvi-napeti-thrillery/vi-o-tobe

Nebudu chodit kolem horké kaše, na veleúspěšnou Dívku ve vlaku (a její, ehm, následovníky) si při čtení Ví o tobě vzpomenete docela často – a ne bezdůvodně. Komorní obsazení, zasazení do neosobního anglického města, komplikovaný spletenec mezilidských vztahů, všechny vypravěčské hlasy jsou ženské… srovnání jsem se prostě neubránil, až zhruba do dvou třetin knihy. Tehdy nabývá příběh na vlastním náboji a identitě.

Ze začátku se kniha tváří trochu jako standardní romance. Rozvedená single matka Louise, zaměstnaná na půl úvazku jako sekretářka na psychiatrické klinice, si poprvé za pořádnou dobu vyrazí ven. Navíc s okouzlujícím ženáčem. Rande skončí jediným mírně opilým polibkem a tím Louise celou záležitost považuje za uzavřenou. Zanedlouho se však dozvídá, že David (tj. zmíněný ženáč) bude jejím novým nadřízeným, když se s ním a jeho okouzlující ženou Adele setká na večeři na uvítanou.

Zatímco vztah mezi Davidem a Louise se přese všechny sliby a předsevzetí celkem předvídatelně překlopí z profesionálního do mileneckého, Louise ke svému údivu naváže také přátelství s nic netušící Adele. Kromě toho, že je opravdu příjemná a přátelská, sdílí společný problém s náměsíčnictvím. Adele se ho však díky duševnímu tréninku podařilo překonat, a teď by to chtěla naučit i Louise. Poněkud rozpačitě tak Louise zjišťuje, že zatímco se přes den stává Adelinou blízkou přítelkyní, v noci ji podvádí s jejím mužem.

Oba manželé Louise fascinují – na první pohled působí naprosto dokonale a šťastně. Hned na ten druhý ovšem zjišťuje, že jejich manželství má k dokonalosti daleko… David se očividně rád a často napije, manželku kontroluje přes telefon, nenechává ji nakládat s vlastními penězi a svévolně jí předepisuje silná psychofarmaka. Louise má sice během chvíle jasno, ale postupem času zjišťuje, že situace nejspíš nebude tak černobílá, jak se zdá… Jaká tajemství mohou oba manželé skrývat?

Víc už se opravdu prozradit nedá, ke konci knihy se objeví hned několik zajímavých zvratů, díky kterým do poslední chvíle netušíte, jak to celé skončí. Musím říci, že Ví o tobě není špatná kniha, ale rozhodně má své mouchy. Jako první nedostatek vidím celkové tempo vyprávění. Příběh se odvíjí velmi pozvolna a šokující zvraty, které by mohly udržet čtenářovu pozornost, přicházejí až v poslední třetině knihy. Na druhou stranu není problém odlišit od sebe jednotlivé vypravěčky, což se u Dívky ve vlaku stávalo docela často. Žádná z postav není příliš sympatická (v tom je i autorský záměr), ale Louise je vyloženě naivní, dá se jí nakukat cokoliv a v zásadě nehrozí, že by si někdy dala dvě a dvě dohromady.

Esoterický rozměr příběhu, který přichází na scénu v poslední třetině knihy, pro mě působí jako pěst na oko. Nemůžu si pomoci, své zastánce si najde a titul se díky němu odlišuje od „konkurence“ na poli psychologických thrillerů; já osobně bych se bez něj milerád obešel. Dívka ve vlaku fungovala tak dobře především proto, že se s civilní, každodenní mizérií hlavní postavy dalo nějak ztotožnit. Zde prvek tajemna evokuje známý horor Rosemary má děťátko, kdy do každodenního života zasahuje nadpřirozené zlo.

Za sebe mohu Ví o tobě určitě doporučit, i když s výhradou – není to špatná kniha, ale není pro každého.