Recenze: Remigiusz Mróz - Nenalezená

Aleš Procházka (04.12.2018)
Nenalezená Nenalezená

Mafie, alkohol a domácí násilí. "Vítejte" v Polsku.

Nenalezenou u nás naleznete zde: https://www.mall.cz/knihy-dobrodruzne-thrillery/mrz-remigiusz-nenalezen-100002613533

Zase tak hrozné to s našimi severními sousedy nejspíš nebude, v Nenalezené se však trojice neveselých motivů skloňuje skoro na každé stránce. V hlavních rolích se představí Damian, ztroskotanec a alkoholik, který pátrá po své snoubence Ewě – a ředitelka detektivní agentury (a alkoholička) Kasandra, která mu s pátráním pomáhá.

Damianův život se změnil v živoření před nějakými deseti lety, kdy jej a jeho snoubenku přepadla banda opilých chuligánů. Zatímco Damian dostal pořádnou nakládačku, po které strávil několik týdnů na lůžku, Ewu útočníci brutálně znásilnili a unesli. Alespoň tak zní oficiální verze událostí, po dívce ani únoscích totiž nezůstaly žádné stopy. Dá se říci, že Damianovi nejspíš na duševní stabilitě nepřidal ani fakt, že ji pět minut před útokem požádal o ruku (stylově, kolem půlnoci ve špatně osvětleném parku, ve kterém se potulují různé kriminální živly). Od té doby se věnuje převážně zoufalému hledání, hraní počítačových her a nestřídmé konzumaci lihovin. Dokud se ovšem neobjeví náznaky, že jeho snoubenka stále žije a snaží se jej zkontaktovat s prosbou o záchranu.

Kasandra, které za pátrání po Damianově snoubence zaplatil jeho poslední kamarád, oproti tomu žije na první pohled ideálním životem; má pohledného podnikavého manžela, zdravého syna, zajímavou práci, krásný dům a spoustu peněz. Bohužel jde o pouhou zlatou klec, manžel ji v noci krutě bije a poslední dobou své útoky stupňuje. V Kasandřině mysli proto začne klíčit plán. Zoufalý Damian, který se chytá stébel, by jí mohl být nápomocný při útěku...

Remigiusz Mróz není žádný začátečník, v Polsku mu (pokud lze věřit informacím na internetu) za pouhé čtyři roky vyšlo neuvěřitelných sedmadvacet knih. A nejsou to žádné brožurky, jde ve většině případů o pěkně tlusté thrillery. Přesto se při vydávání v ČR začíná Nenalezenou, která v polštině vyšla teprve letos - podle autorova doslovu má kniha velmi kvalitní překlad do angličtiny a zaujala nejednoho zahraničního nakladatele. Hned z kraje je třeba říci, že jde o dobrý drsnější thriller, Mróz má lehkou ruku a snese srovnání se světovou ligou (kdybych měl hledat paralely, nejblíže by jeho stylu byla asi Gillian Flynnová). Škoda je šíleného množství náhod, na kterých příběh stojí. Kupříkladu hned ze začátku; docela by stačilo, aby si Damianův kamarád vybral jinou (z mnoha) detektivních kanceláří a celá kniha mohla skončit v polovině. Zápletka je dost překombinovaná a Kasandřina nezáviděníhodná situace šla určitě řešit i snadněji (podívejte se třeba na takovou Angeliku, ta měla utíkání ze zajetí za pomoci ztepilých zachránců víceméně v popisu práce)... Na druhou stranu, závěr je opravdu překvapivý a působivý.

Sluší se varovat, že kniha obsahuje sugestivní líčení domácího násilí, navíc z pohledu oběti. První nebo druhá scéna jsou ještě šokující, ale u dalších (intenzita útoků násilnického manžela se stupňuje) už čtenář musí obdivovat, jakou má manželský pár fyzičku. Přece jen, bušit každý večer čtyři hodiny do manželky, to by zvládl možná tak Mike Tyson na vrcholu sil. O Kasandře asi nemá vůbec smysl se zmiňovat. Ačkoliv má slovanská žena vydržet ledacos, Kasandra působí spíš jako Terminátor (ten tekutý z dvojky), který rozchodí i zásah z raketometu. Mróz sice uvádí, že jeho hlavním cílem bylo poukázat na problematiku domácího násilí, ale v detailních popisech se očividně vyžívá a do knihy se jich snažil vecpat co nejvíce.

Vzato kol a kolem, z Nenalezené mám rozporuplné pocity, ale převládá pozitivní dojem. Alespoň dokud se nezačnete v komplikované zápletce trochu vrtat a hledat hnidy.