Recenze: Nele Neuhausová - Zlý vlk

Aleš Procházka (12.07.2018)
Zlý vlk Zlý vlk

Tělo mladé utonulé dívky, kterou v Mohanu náhodou objevila skupinka zlinkovaných teenagerů, by bylo samo o sobě dost smutným nálezem. Bližší ohledání mrtvoly ale odhalí i stopy dlouhodobého brutálního bití a zneužívání, kterému byla nezletilá vystavená; navíc se zdá, že ji nikdo nepostrádá a že strávila podstatnou část života v zajetí… Už na úvod se asi hodí upozornit, že Zlý vlk není určen citlivějším čtenářům. Čtení o rozkrývání mezinárodního gangu pedofilů je silný, ale ne úplně příjemný zážitek.

Thriller Zlý vlk, který jde nemilosrdně až na dřeň, u nás za výhodnou cenu najdete zde: https://www.bux.cz/krimi-detektivky/zly-vlk

Úspěšná německá spisovatelka Nele Neuhausová není českým čtenářům úplně neznámá – kromě tří dalších detektivek (nutno říci, že vydávaných hala bala na přeskáčku) jí česky vyšlo také několik knížek pro dospívající slečny. Ve Zlém vlkovi se vyšetřování otřesného případu opět ujímá komisařka Pia Kirchhoffová, která hrála prim i v dalších dílech série, kniha se ale dá číst nezávisle na ostatních. Zasazením a tématikou se jedná o nejspíš nejtemnější případ, který komisařka Kirchhoffová zatím řešila.

Gang pedofilů prorůstá od spletitých kořenů v nejnižších vrstvách společnosti (odkud se rekrutují ranaři na špinavou práci i nebohé oběti) až po shnilé ovoce v těch nejvyšších (odkud pocházejí „klienti“), hraje se tedy o hodně. Členové zločineckého syndikátu jsou otrlé kreatury, které se nezastaví před žádným zločinem, a nečiní jím problém zbavit se několika nepohodlných svědků. Do policejního vyšetřování, které probíhá v honosných vilách i ošuntělých autokempech, navíc z vlastních pohnutek zasahují také populární moderátorka televizní talk-show, její protivná dcera, zdiskreditovaný právník nebo bývalý lídr motorkářského gangu.

Zlý vlk boduje především silnými vedlejšími postavami a výbornými popisy prostředí. Zasazení do okolí Frankfurtu je pro české publikum určitě atraktivní, oproti thrillerům americké provenience se tu kulisy a vztahy zdají tak nějak praktičtější, uvěřitelnější a méně patetické. (Navíc se do okolí místa činu dá dopravit během jednodenního nákupního výletu.) Na kratičké, úderné a skvěle vypointované kapitoly psané z pohledu právníka, moderátorky a obětí gangu, jsem se vyloženě těšil – delší vyprávění z pohledu dvou hlavních hrdinek bohužel místy trochu zadrhává, především když se čeká na další vývoj v případu.

Násilí a sexuální zneužívání tu sice je skloňované často, je však popisované s klinickým odstupem a naturalistickým výjevům se autorka vyhýbá opisem. Výborně zpracované jsou také dopady týrání a zneužívání na lidskou psychiku, škoda byla jen jednostranného vyobrazování mužských postav. Jako by autorka knihu dopsala, přečetla si ji a zpětně si uvědomila, že skoro všichni muži v knize jsou jednorozměrní mafiáni, vrahové a prznitelé dětí. S problémem se popasovala tak, že připsala několik přebytečně působících, zodpovědných a nudných otcovských figur… Kdyby jejich dějové linky měly nějakou přidanou hodnotu, nenamítal bych proti jejich přítomnosti nic.

Diskutabilní byla také motivace antagonistů. Na to, jak úzkostlivě všechno tutlali bůhví kolik let, se nakonec profláknou školáckou chybou. Nad jejich volbou obětí zůstává také rozum stát, na jednu stranu obvykle vybírají děti ulice, které nikomu nebudou chybět, a na stranu druhou... no, o tom se už dočtete sami.

Vzato kol a kolem ze Zlého vlka běhá mráz po zádech a jestli máte rádi rozvážnější, atmosférické thrillery s hutnou atmosférou, tady se nezklamete.