Recenze: Francois Boucq - Dobrodružství Jeronýma Moucherota

Aleš Procházka (11.02.2019)
Dobrodružství Jeronýma Moucherota Dobrodružství Jeronýma Moucherota

Čas od času se vám dostane do rukou kniha, která ve vás vzbuzuje otázky. To je, samozřejmě, v pořádku. Pokud se ovšem nejedná o otázky jedno- až dvouslabičné. Jako třeba - kdo, jak, a hlavně, proboha, proč? Anotace slibuje psycho ve stylu Lynchových filmů nebo komiksů Maxe Anderssona, troufám si však tvrdit, že veselý surrealistický anarchismus Jeronýma Moucherota občas zachází ještě o kus dál.

Psychedelicky střelený komiks Dobrodružství Jeronýma Moucherota u nás za výhodnou cenu najdete zde: https://www.mall.cz/komiksy/boucq-francois-dobrodrustv-jeronma-moucherota-100000806401

Lynchem se dnes zaklíná ledaskdo, mně osobně komiks připomněl spíše domovské dětské hrdiny Edudanta a Francimora. Dadaistická hravost a kouzlo nonsensu tu rozkvétají na každé stránce, pocitu, že za rohem narazíte na čarotelata nebo ochočeného draka, se nezbavíte. Pojišťovák, manžel a otec Jeroným Moucherot sice bydlí v činžáku z počátku dvacátého století, jeho čtvrť ovšem stojí uprostřed džungle a milý makléř do práce cestuje po provazových mostech a liánách. Absurdita, která pramení z nepostižitelné vnitřní logiky, tu poťouchle vystrkuje hlavu na každém rohu - francouzská hospodyňka porcuje k večeři mamuta, ve zdech bydlí žraloci, gorilí slečny utíkají před násilnými partnery (a to tak že stopem) a ve vykřičené čtvrti vábí kolemjdoucí vilní hroši a nosorožci.

Co bychom si povídali, je to ptákovina, ale velmi originální. Náhodná skečovitost Monty Pythonů se tu setkává s popkulturními odkazy (pravda, již malinko omšelými), ujetému scénáři potom zdatně sekunduje geniální kresba. Když tvoříte podobnou šílenost, zákonitě musíte s kreslířem tvořit sehranou dvojku. Čistá a lehká linka francouzské školy kreslí výjevy jak od Dalího, místy si ale s přehledem střihne i sekci parodující mangu nebo superhrdinské komiksy. Ve chvíli, kdy na vás Jeronýmovo skotačení bude už skoro moc, vás právě kresba může přesvědčit povídku dočíst. Pohříchu nejslabší se mi zdál úvodní, nejdelší příběh - v několikastránkových jednohubkách se Moucherotovo šílenství snese přece jen snáze. Pokud jste si mysleli, že už jste opravdu viděli všechno, tahle kniha vás přesvědčí o opaku.

Podobně, jako se bývalý francouzský prezident Sarkozy vyjádřil o Francii - love it or leave it. Dobrodružství Jeronýma Moucherota budete buď nekriticky milovat a ujíždět s ním na stejné vlně, nebo vás prostě nechytne. Nic mezi.