Recenze: Deadpool - Drákulova výzva

Aleš Procházka (10.11.2017)
Deadpool - Drákulova výzva Deadpool - Drákulova výzva

Ve chvíli, kdy světu (nebo vesmíru, to je fuk – pro nás to vyjde nastejno) hrozí záhuba rukou nějakého z dalších početných záporáků a všechny superhrdinské týmy mají zrovna lepší věci na práci, zavoláte… radši snad kohokoli jiného než Deadpoola.

Knihy o otravném ukecaném žoldákovi najdete za výhodné ceny tady: https://www.bux.cz/serie/377881-deadpool

Pro ty z vás, kteří zatím neměli tu čest; Deadpool je komiksový antihrdina v marvelovském vesmíru (to znamená, že se potkává s hrdiny jako je Captain America, Iron Man nebo Spider-man, ale s Batmanem nebo Supermanem nepeče, protože jsou od konkurence). U nás se etabloval vtipným a uspokojivě krvavým akčním filmem z roku 2015, který zůstal překvapivě věrný předloze. Na úspěch filmu u tuzemských diváků navázala hned další rok komiksová série, která se dočkala už čtvrtého plnohodnotného dílu (a jedné odbočky)! Dnes se podíváme na první knihu, Drákulovu výzvu

Deadpool je, technicky vzato, superhrdina. Vlastním jménem se jmenuje Wade Wilson a původním povoláním byl žoldák, gorila pro špinavou práci. Potom dostal rakovinu. Všeho. Když už to vypadalo, že se nevyplatí ani pořizovat dlouhohrající desku, přišla podivná nabídka. Velmi podezřelá tajná organizace Wadeovi nabídla šanci na vyléčení – a k tomu navíc superschopnosti. Léčba v prostředí, které mělo ke sterilitě daleko, zabrala a z Wadea se stal Deadpool. Wade má nyní léčivý faktor podobný tomu, kterým disponuje Wolverine, stal se imunním vůči mentálním útokům a také si jako jediná komiksová postava uvědomuje, že je komiksová postava. Čas od času se proto obrací přímo ke čtenářům. Menším nežádoucím účinkem byla ošklivá kožní choroba, kvůli které vypadá „jako plod zakázané lásky dvou avokád“, jak to popsal jeho kamarád.

Většina Deadpoolových dobrodružství začíná přijetím nějaké střelené zakázky, a ani tahle není výjimkou. Deadpoola si najme sám Drákula – aby mu ze Středního východu dopravil nevěstu. A ne tak ledajakou, má to být princezna ghúlů jménem Shiklah. Sňatek z rozumu by měl přinést mír mezi dva znepřátelené klany nemrtvých monster, takže v sázce je celkem dost. Pochopitelně to není jen tak, Deadpool má dost vlastních nepřátel všude po světě a princezna mrtvých si s ním vůbec nezadá. Když se je zrovna při cestě přes tři kontinenty nepokouší zlikvidovat mytické obludy, tajné sekty nebo lovci upírů, zjišťují (k oboustrannému překvapení), že si vlastně docela rozumí. A k Drákulovi je cesta dlouhá, tak proč si ji neužít, že.

No co bych vám povídal, pokud jste sháněli autentického Deadpoola, tady neprohloupíte. Hromady akce, výborné hlášky pomalu v každé bublině a také tvrdé a velmi střízlivě dávkované návraty do reality. Kresba není nijak výjimečná, je to takový americký standard. Ale Deadpool stojí a padá na scénáři, který je výborný a můžu prozradit, že další díly jen gradují.

Musím vyzdvihnout překlad. Darek Šmíd se opravdu činil a je znát, že si práci užíval. Hlavně popkulturní reference se musely převádět do českých reálií obtížně. Abych ale jen nechválil, ke konci se příběh zvrhne v čistokrevnou a nepřehlednou grotesku (závěr to ovšem zase napraví) a kniha je právě tak dlouhá, aby Deadpoolovo nepřetržité kvákání nebylo protivné. Také je trochu obtížné sledovat všechny hostující komiksové postavy, které český čtenář může a nemusí znát, přece jen naskakujeme do pořádně rozjetého vlaku.

Jestli máte rádi superhrdiny – berte všemi deseti. Jestli je rádi nemáte – berte taky, Deadpoolovi jsou pro srandu králíkům.