Recenze: Craig S. Zahler - Špinavý kšefty na North Ganson Street

Aleš Procházka (10.10.2017)
Špinavý kšefty na North Ganson Street Špinavý kšefty na North Ganson Street

Znáte z televizních krimiseriálů takovou tu hru na hodného a zlého policajta? V zamrzlém vystrkově jménem Victory, kde se Špinavý kšefty na North Ganson Street odehrávají, na ty hodné můžete rovnou zapomenout. Kdo měl trochu filipa, už se odsud dávno vytratil a zbyli tu vyloženě jen ti, o které jinde nemají zájem.

Pokud pátráte po nějakém thrilleru, co má šťávu, najdete ho za akční cenu zde: https://www.bux.cz/dobrodruzstvi-napeti-thrillery/spinavy-ksefty-na-north-ganson-street

Špinavý kšefty je velmi krvavý, velmi přímočarý thriller ve stylu americké drsné školy. Začíná tím, že neohroženého afroamerického detektiva Bettingera (v podstatě cyničtější verze Murtaugha ze Smrtonosné zbraně) převelí kvůli špatnému přístupu k veřejnosti ze slunné Arizony do zasněžené díry v Missouri. Ne, že by v tom byl tak úplně nevinně, jeden ohlašovatel domnělého trestného činu (a shodou okolností příbuzný místního papaláše) totiž po přespříliš upřímné konzultaci s Bettingerem spáchal sebevraždu.

Za parťáka dostává ještě cyničtějšího a ještě afroameričtějšího kolegu, degradovaného desátníka Dominika Williamse. Poměrně rychle zjišťuje, že ve městě bují kriminalita rozsahem a závažností odpovídající spíš brazilské favele a dobrá polovina policejního sboru je zkorumpovaná, jeho partnera nevyjímaje. Navíc se zdá, že Williams s bývalými kolegy něco nekalého peče a Bettingerovi dává poměrně otevřeně najevo, že si má radši hledět svého.

Začátek klasické romance o dvou tvrďáckých policajtech, kteří se sice nemusí, ale respektují se až za hrob, naruší brutální dvojnásobná vražda dvou pochůzkářů. Naši dva hrdinové se sice dále naoko věnují vyšetřování původně přiděleného případu (brutálního znásilnění a vraždy; upřímně, v téhle knize je brutální snad i návštěva čínského občerstvení), ale většinu času jim zabere právě série vražd policistů. Těch totiž rapidně přibývá a zdá se, že Williams a jeho suita má slušné povědomí o tom, kdo je zodpovědný… Bettingerovi se samozřejmě nechce líbit, že je odsunutý na druhou kolej a začne jednat na vlastní pěst.

Autor Špinavých kšeftů je původní profesí televizní scénárista a na knize je to dost znát. Jeho styl je úsečný a sporý, dialogy břitké a k vyprávění používá celou řadu zavedených klišé. Kniha se tak čte doslova a do písmene spíš jako scénář akčního filmu z přelomu tisíciletí. Pokud si Bettingera představíte jako Denzela Washingtona a Williamse jako Samuela Jacksona, nejspíš nebudete daleko od autorské vize.

Když vypnete mozek, tak se to nějak přečíst dá – čtyři sta stránek zhltnete, ani nebudete vědět jak, a budete se bavit. Ke knize mám ovšem hned několik výhrad.

Nejslabší je asi příběh. Ten jsem o něco výše označil za přímočarý a to jsem ještě byl hodně milosrdný, půlka akčních filmů se Schwarzennegerem má smysluplnější zápletku, obsahuje míň oslích můstků a dává větší smysl.

Autor také dost opomíjí popisy (kromě charakteristiky postav, o té něco níže), především míst, a do konce knihy nenabere město Victory žádných plastičtějších obrysů. Naopak v popisech lidí se vyžívá a u všech postav do umdlení rozebírá barvu jejich pleti. Dost to leze na nervy, jen o Bettingerovi řekly minimálně tři různé postavy, že je to nejčernější člověk, kterého kdy viděly. Nemohl jsem se dočkat, až přestanou přibývat postavy a nebude koho popisovat. Kniha je navíc dost misogynní a v podstatě v každé kapitole najdete nějakou scénu sadistického mučení. Mučeni jsou sice rovným dílem muži i ženy, ale pouze muži hrají aktivnější roli a dostanou jakous takous možnost vyrovnat skóre.

V poslední třetině se kniha zvrhává úplně a nabírá až surrealistický nádech šílené nelidské zabíjačky. Najednou jako bychom se přesunuli z ošuntělého amerického města, co zažilo lepší časy, doprostřed nějakého bratrovražedného konfliktu na Kavkaze. Policisté se snaží s mafií držet krok v tom, kdo je na světě nejdrsnější, a jedna krutá vražda stíhá druhou.

Jestli jsou primitivní kriminálky, které mají tah na bránu, vaším šálkem čaje, tady rozhodně neprohloupíte. Špinavý kšefty na North Ganson Street sice nevzbuzují vysoká očekávání, ale zase je do puntíku splňují.