R. J. Palaci: (Ne)obyčejný kluk

Redakce (15.07.2013)
R. J. Palaci: (Ne)obyčejný kluk R. J. Palaci: (Ne)obyčejný kluk

(Ne)obyčejný kluk mne zaujal především svou anotací a námětem. Po knihách, jako jsou Hvězdy nám nepřály apod., jsem si velmi oblíbila knihy s reálným příběhem, které se zabývají současnými problémy ve společnosti. I když je hlavnímu hrdinovi pouze deset, nenechala jsem se odradit a knihu si vyžádala na recenzi.

Něco málo k obálkám:

V poslední době největší ohlas získávají obálky, které jsou jednoduché. Díky tomu také zaujmou. To samé platí i o obálce (Ne)obyčejného kluka. Obličej s jedním okem a jednoduchým nápisem na modrém pozadí. Obálka je rozhodně originální a prostě skvělá. Tzv. adult vydání v červené je podobné, akorát tu najdeme Auggieho s kosmonautskou přilbou... No, trochu děsivé, protože mi tu Auggie připomíná mrtvého s přílbou... Walking dead.

WonderPortugalská obálka vsadila na malého chlapečka s pejskem. Obálka má pěknou kompozici a rozhodně by mě nalákala ke koupi tohoto kousku. A nakonec slovenská obálka.. Obyčajná tvár od Ikaru. Pořádně nevím, co si o ní myslet. Obličej, který na nás kouká skrze díru ve zdi.. Asi by se mi líbila víc, kdyby zeď měla nějakou jinou barvu. Takhle je obálka hodně depresivní.

WonderHodnocení:
August se celý svůj život učil doma a nepoznal atmosféru opravdické školy. Narodil se totiž s deformovaným obličejem, což mu značně ztížilo život. Musel si zvyknout na neustálé šokované pohledy kolemjdoucích a dětí, kterého se bály. Tenhle mladý bojovník se ale nikdy nevzdal a žil svůj život plný plastických operací s odvahou. Stalo se ale něco, co nečekal. Čeká ho nástup do opravdické školy, kde se August bude muset vyrovnat s tím, kdo doopravdy je. Jak těžký je život člověka, na kterého se lidé celý život odmítali byť jen podívat?

Autorka čtenářům přináší příběh plný odvahy a obětování, který se vám vryje hluboko pod kůži. Je psán velmi jednoduše a čtivě. Je určen především pro mladší čtenáře, tudíž je tomu uzpůsoben i jazyk. Doporučila bych jej však komukoliv, kdo má rád reálné příběhy plné zajímavých myšlenek.

Obyčejná tvárPřesně to vytvořila R.J. Palaciová v (Ne)obyčejném klukovi - citlivý příběh se závažnou tématikou, která má čtenáře donutit zamyslet se nad sebou samými a tím, že vzhled není vše a v životě existují i důležitější věci. Příběh je psán z pohledu několika hrdinů - hlavním hrdinou je samozřejmě Augustus - stejná scéna psaná z jeho pohledu je pak popsána i z pohledu dalších postav, např. Augustovy sestry Vii či jeho kamarádů. To dodává celému příběhu na zajímavosti a čtivosti. Pokud nejste fanoušky více charakterů, nemusíte se bát. V případě této knihy si na postavy rychle zvyknete.

Každému na světě by se mělo jednou za život dostat ovací vestoje, protože my všichni jsme vítězi. - Auggie

August je jedním z nejodvážnějších hrdinů, které jsem v poslední době potkala. Vzhledem ke své deformaci obličeje a tomu, jak se k němu chovají ostatní, se chová doopravdy obdivuhodně. A to je mu pouhých 10 let. August se musel se svým postižením tvrdě vyrovnat a na dítě svého věku se chová velmi vyzrále. Během celého příběhu Augustovo chování prochází velkou proměnou - zjišťuje, co je opravdické přátelství a co znamená láska.

Stejně jsem si oblíbila i jeho sestru Viu, která se o svého mladšího bratra starala celý svůj život a i když to občas bylo těžké, skoro nikdy o něm nepochybovala. Autorka skvěle vykreslila i ostatní postavy, počínaje Augostovými přáteli ze školy, konče ředitelem školy.

(Ne)obyčejný kluk je originální příběh malého kluka, který touží po jediné věci - lásce a porozumnění. Mimo něj autorka přidala i několik citátů, které stojí za přečtení. Ať jste mladí či starší - nezáleží na tom. Tato kniha je pro všechny bez rozdílu. Každý z nás totiž občas pochybuje sám o sobě - Augusta nevyjímaje. (Ne)obyčejný kluk je kniha, která vás nenechá chladnými a dostane se vám pod kůži svou jednoduchostí a přímostí. Jste na to připraveni?

Celkové hodnocení: 90%

Autorka recenze: Kateřina Kopišťová