Milada Motlová - Česká říkadla, písničky a pohádky

Redakce (12.06.2012)

Perfektně zpracovaná říkadla a písničky i pohádky jsou ideální volbou pro dítka od zhruba 1 roku až po předškoláky. Tato knížka vychází již poněkolikáté a je to skvělý pomocník a „učitel“ nejen do rodiny, ale i do škol, školek a mateřských center.

Kniha je rozdělena na dva bloky: v tom prvním jsou Říkadla a písničky, která obsahují říkadla pro batolata pod názvem Halí, belí, pak říkanky pro tatínky – Hop, táto, přes bláto!, rozpočitadla Jeden, dva, tři, říkadla o zvířátkách – Šel zajíček brázdou, zpíváme si s mámou – Holka modrooká, vánoční říkadla a koledy – Veselé vánoční hody, velikonoční říkadla a koledy – Pomlázka se čepejří. Říkadla i písničky v této knížce jsou jak ty notoricky známé, tak i ty „zapadlé“ a dokonce i takové, které jsem nikdy neslyšela, takže si ty své najde skutečně opravdu každý.

V druhém bloku se představí pohádky: O kohoutkovi a slepičce, O zvířátkách a loupežnících, O Budulínkovi, O zajíčku, lišce a kohoutkovi, O kůzlátkách, O pejskovi a kočičce, O zlé koze rohaté, O kocourkovi a kohoutkovi (tu mají moje děti nejraději).

Překrásné ilustrace Lenky Vybíralové děti jen hltají, jsou zábavné a vtipné.

Myšičko, myš,
pojď ke mně blíž!
Nepůjdu, kocourku,
nebo mě sníš!

Autorka Milada Motlová (redaktorka, etnografka, autorka knih pro děti) je sázka na jistotu. Kdo sleduje její tvorbu, jistě mi dá za pravdu. Naučné, zábavné, hrdé, s vtipem, čerpající z historie – to všechno jsou přirovnání, které nejlépe charakterizují bohatou škálu knih, které tato skvělá dáma napsala. Nejraději máme Český špalíček pohádek, říkadel, hádanek, přísloví a písniček (taktéž vřele doporučuji, je to parádní kniha, takovou musí mít doma prostě každý), Praha známá i neznámá, Se zvířátky za vrátky a také Český rok od jara do zimy (mj. získal i ocenění v soutěži pořádané ministerstvem školství – SUK 2010 a také v soutěži Zlatá stuha 2010 – soutěž pořádaná ministerstvem kultury).

autorkou recenze je Lucie Bednářová