Lisa Gardnerová: Chyť mě

Redakce (23.08.2013)

Z lednového Bostonu mi běhal mráz po zádech i v letošních vedrech. Autorka brilantně rozehrává několik dějových linií, které se v přesně načasovaných momentech propojí.

Za detektivkou D.D. Warrenovou přichází na první pohled obyčejná žena, Charlene Rosalind Carter Grantová, s netradiční prosbou: žádá o vyšetření své vlastní vraždy. Její dvě nejlepší kamarádky z dětství byly totiž zavražděny dva roky po sobě vždy 21. ledna a vrah je stále na svobodě. Charlene ví, co ji čeká, ale je rozhodnuta svému osudu čelit. Trénuje box, střelbu ze své pistole, běhá. Připravuje svůj byt na budoucí roli místa činu tak, aby zachoval co nejvíce stop. Seržantka Warrenová mezitím vyšetřuje vraždy bostonských pedofilů. Jsou vždy podle podobného scénáře – okolí oběti je uklizené, beze stop násilí či souboje. Příliš jí v tom nepomáhá skutečnost, že se právě vrátila z mateřské dovolené. Nově musí rozdělit svoji pozornost mezi práci, dítě, manžela a rodiče, kteří ji právě přijíždí do Bostonu navštívit.

Zajímavá jsou také vedlejší dějství, například Charlenino zaměstnání jako operátorka tísňové linky, dozvíme se i o nebezpečí online her pro děti.

Autorka umí dobře stupňovat napětí, indicie dávkuje tak, aby si čtenář mohl sám domýšlet, ale zároveň byl překvapen novými událostmi. Skvěle funguje ztotožnění s hlavní hrdinkou, kdy paranoidně podezíráte každého, kdo se zrovna objeví na scéně, ať už hodná tetička či rozdvojená osobnost. Otáčel jsem stránky jako o (Charlenin) život, abych zjistil, co se osudného 21. ledna vlastně stane. Samotným nastavením tohoto data autorka určuje bod, k němuž se prostě musíte dočíst.

Kniha je psána velice tajemným stylem, některá vodítka nám poskytují Charleniny sny, které veskrze zachycují momenty z jejího nešťastného dětství. Mezi kapitolami se také objevují vzkazy od záhadné Abigail. Pro srovnání se určitě hodí Jo Nesbø, ovšem v osvěžujícím a kulturně bližším americkém prostředí.

Autor recenze: Zdeněk Blažek