Lenka Lanczová - Vstupenka do ráje

Redakce (06.03.2012)

Vstupenka do ráje, nejnovější román Lenkdy Lanczové, je svým způsobem nevšední v rámci knížek této spisovatelky. Její hlavní hrdinkou totiž není náctiletá či pubertální holka, ale dospělá žena.

Jmenuje se Laura, na první pohled je sympatická a je to „typická“ čtyřicátnice. Má svou rodinu, manžela a dvě děti. Práci, která ji baví i koníčky, jaké jen ve svém věku může mít. Vše je jakoby neochvějné ve svých základech, Lauřin život je vlastně neměnný, nehybný, ale zato stabilní a pevný – alespoň na první pohled. Vzato z tohoto úhlu pohledu jí vlastně ani nic neschází. Vždyť co by za její život leckterá jiná žena dala! Jak už to tak bývá, Laura sama si své bohatství příliš neuvědomuje a nakonec si ho přestane i vážit. Vztah s manželem ji zase až tak nevyhovuje, protože je pouze „víkendový“. Tomáš, její manžel, pracuje totiž jako řidič kamionu a přestože jejich vztah nic vážného nenarušuje, Lauře v něm cosi chybí. Jiskření a zamilovanost za ty společné roky odvál čas a vystřídala je všednost. Práce, která Lauru baví ji vlastně zároveň vyčerpává. Uvědomuje si, že její život běží podle kolejí, jejichž směr udává nudný stereotyp života, který obnáší cestu do práce, pak z práce, vaření, uklízení, starost o děti a rodinný krb.

Laura si toto uvědomuje a snad proto podlehne kouzlu o deset let mladšího Marka. Právě s ním zase zažívá onu jiskru, zamilovanost a především vášnivý sex. Jediný krátkodobý flirt tak dokázal pobourat v základech všechno to, co Laura se svým manželem roky stavěla.

Lauře se ale najednou zdá život krásný, mající smysl. Zase si ho dokáže užít a hlavně zažívat něco nového. Blažený pocit samozřejmě netrvá věčně a za každou chybu se musí platit…

Osobně mám radši „lanczovky“, kde vystupují náctileté studentky gymnázií a obchodních škol, než starší hrdinové, kteří už věkem překročili třicítku, ovšem je to věc názorů a navíc i tyto knihy mají něco do sebe a zaručeně nemohu říci, že bych se u nich nudila nebo že by tím nějak ztrácely na kvalitě! I do Vstupenky do ráje jsem se začetla, ale nestalo se mi u ní to hlavní – neztotožnila jsem se s hlavní hrdinkou tak, jako se mi to obvykle u knih Lenky Lanczové stává. Pokud bych Vstupenku do ráje měla srovnat např. s knihami Lucky Luk I. a II., kde byl hlavním hrdinou mladý muž, pak musím říci, že jsem se o hodně víc dokázala ztotožnit s ním než s Laurou, přestože i Lukáš nejednal vždy podle „norem“ spořádaného života.

Od Lenky Lanczové jsem přečetla většinu knih, a tak mohu říci, že Vstupenku do ráje považuji spíš za slabší. Vůbec ne proto, že hrdinka je starší žena, ale proto, že na mě děj působil hodně depresivně, a to doslova od začátku až do konce. Chyběl mi v ní typický „lanczovský“ humor a trochu i vyhlídky na lepší budoucnost. Když se ale na věc dívám z druhé strany, musím přiznat, že příběh samotný je jak vystřižený ze života. To, co se stalo Lauře se může stát kterékoli ženě, i když si každá z nás říkáme, že bychom takto nikdy nejednaly.