Kat Richardson - Šerochodec

Redakce (27.03.2012)

„Vždycky je něco mezi nebem a zemí“- o tomto rčení se dá říci, že je jako šité na tolik dnes populární podžánr fantastiky zvaný urban fantasy. Je to kombinace našeho reálného světa s něčím fantaskním, nadpřirozený. Často v kombinaci s ještě jinými žánry, třeba hororem či dneska tak populární romantikou, kterou pobláznila celý svět S. Meyerová s cyklem Stmívání. Americká autorka Kat Richardsonová (*1964?) propadla literatuře zvané fantastika už v dětství, ale stejnou měrou ji oslovily i detektivky.

Proto asi není těžké uhodnout, s čím spojila svůj úspěšný cyklus „Šerochodec“ (Greywalker, 2006). Pod vlivem autorů drsné krimi školy jako byli Chandler či Hammett, vytvořila hlavní postavu celého cyklu, kterému letos už vyjde sedmé pokračování. Je jim drsná a tvrdohlavá  Harper Blaineová, soukromé očko, které se pohybuje ulicemi i podsvětím Seattlu.

Po jedné ne příliš vydařené akci: „ … udeřil (mě) pěstí do hlavy, bylo to jako rána kladivem… Pak kopanec do žeber … Praštil mou hlavou o zárubeň dveří. Zdálo se mi, že jsem právě přišla o polovinu lebky.“, na několik minut přešla na druhou stranu řeky života. Jen díky zázraku moderní medicíny se zase vrátila mezi živé.

Ale kromě pěkných pár modřin a pohmožděnin si z „druhého břehu“ přinesla i podivnou schopnost procházet do zóny Šera. Je to prostor mezi našim normálním světem, a tím druhým, paranormálním. A tak než se Harper naděje, je vtažena do případu ztraceného studenta, který měl nepříjemnou vampýrskou nehodu, do mocenské války mezi seattlovským upíry, a k tomu hledá pro tajemného Sergeje něco, co se časem ukáže jako mocný artefakt zla.

Kat(hleen) Richardson vytvořila a čtenářům nabídla příběh, kde prvek fantastiky (možná trochu zbytečně moc paranormální, či spíše překombinovaný) je přesně vyvážen detektivním prvkem. To vše místy okořeněno trochou neředěného hororu. Je totiž zbytečné připomínat, že tu správnou atmosféru vytváří temná noc a mlhy chladného americké severu. Harper Blaineová by se dala připodobnit moderní verzi Phila Marlowa bez ptá*a (říci totiž v sukni je k přihlédnutí k jejímu charakteru jaksi nepatřičné). S ničím se zbytečně nepárat, a kvůli sexuálním potřebám se nemusí hned zamilovat a vdávat.

Ostravské nakladatelství Fantom Print si tak do svého portfolia přidalo další úspěšnou akvizici. Po boku P. Briggs ( s temným urban fantasy cyklem Mercy Thompson), RobThurman (excelentní černohumorný cyklus Cal a Niko) či K. Harrison (s trochu ztřeštěnou Rachel Morgan) tak opět dokazuje, že drsňácké fantasy příběhy nejsou jen doménou mužských autorů.