John Grisham: Bratrstvo

Redakce (04.09.2013)

V románu Bratrstvo nechává John Grisham čtenáře nakouknout do vězeňského prostředí a do soukolí vysoké politiky.

Trumble je federální věznice s mírnou ostrahou. Vysněný konečný cíl většiny odsouzených zlodějů a podvodníků. Žádné ohrady, ostnatý drát ani strážní s puškami v kontrolních věžích. Vězni se tu mají lépe než většina dětí ve státních školách. V noci spí v klimatizovaných společných ložnicích, dostávají tři hlavní jídla denně, mohou si zahrát kulečník, karty, košíkovou, volejbal nebo zaběhat na běžecké dráze v areálu. Nechybí neomezené návštěvní hodiny. Co víc si přát, kromě svobody?

Mezi nejváženější obyvatele věznice patří tři bývalí soudci, tvořící spolek Bratrstvo.

Joe Roy Spicer je bývalý smírčí soudce z Mississippi, odsouzený za zatajování výtěžku z loterie. Finn Yarber býval, před uvězněním za daňový únik, hlavním soudcem Nejvyššího soudu státu Kalifornie. Posledním členem  party je Hatlee Beech, bývalý federální soudce v Texasu. Alkoholik, jehož závislost vyšla najevo, až když srazil a usmrtil dva cyklisty.

Členové Bratrstva, muži téměř v důchodovém věku, zvyklí z předchozího života na uznání a jistou dávku moci, zavedli ve vězení, kromě právního poradenství ostatním vězňům, i svůj vlastní soudní tribunál. Každý týden, oděni do talárů a paruk z výprodeje, pořádají soudní stání a řeší spory mezi spoluvězni. Humorná představení stejně tak jako baví, tak i pod povrchem ukazují jejich zoufalost, zahořklost a marnou touhu po dřívějším životě.

Ve snaze zajistit se na život po propuštění, spouští Bratrstvo akci Angola. Vydírání postarších homosexuálů, tajících svoji orientaci před rodinou i celým světem, kteří odpověděli na nevinný inzerát v časopise:

20letý běloch hledá milého a diskr. pána
po 40 nebo 50 k dopisování.

BratrstvoS pomocí Trevora Carsona, právníka z vnějšího světa,  který je více alkoholikem a gamblerem než dobrým právníkem, se první vlaštovky vydírání chytají do sítí a bankovní účet se začíná plnit.

Druhou linku příběhu představuje Aaron Lake. Neznámý a bezúhonný kongresman je vybrán ředitelem CIA jako ideální kandidát na příštího prezidenta USA. Ač o tom do té doby nikdy neuvažoval, souhlasí a nabídku přijímá.  Čtenář má tak možnost sledovat, jak promyšleně je tvořena kampaň, jakým umělým způsobem je veřejnost masírována, jak jsou kompromitováni a odstavováni konkurenti, co všechno aktéři udělají pro to, aby se z bezejmenného politika přes noc stala hvězda.

Tady se obě linky příběhu náhle střetávají. Bratrstvo lapí do sítí rybu větší, než si dokázali představit.  Co vše je v sázce? Okrade zloděj zloděje? Koho to bude stát život? Sklapne nalíčená past nad tím pravým? Kdo je zlý a kdo dobrý?  Otázek je spousta a autor nenechává čtenáře ani chvilku vydechnout.

Kniha je velmi čtivá, propracovaná a vybroušená do posledního detailu. Autorova hra na kočku a myš byla napínavá a vůbec jsem si netroufala odhadnout, jak to celé skončí. Doporučila bych ji všem příznivcům thrillerového žánru a milovníkům konspiračních teorií.

Autorka recenze: Eva Šamánková