Jeffery Deaver -Dvanáctá karta

Redakce (14.11.2011)

Hrdinkou dalšího výborného thrilleru Jefferyho Deavera je studentka střední školy, Geneva. Právě ta se stala terčem zabijáka, který se ji snaží zabít aniž by ona sama, či kdokoli jiný zatím znali pravý důvod. Geneva je pilná studentka, chytrá, tichá, nikomu nikdy neublížila, takže je pro vyšetřovatele tento zabijákův hon na ni skutečnou záhadou…

Když se zabiják pokusil Genevu zabít poprvé, skončilo to neúspěchem, ale zanechal za sebou záměrnou stopu, dvanáctou tarotovou kartu, kartu Viselce.

I tentokrát se vyšetřování ujímá Lincoln Rhyme se svou kolegyní Amélií Sachsovou, kteří vystupují ve většině románu tohoto autora. Oba nesmírně usilují o to, aby profesionálního vraha dopadli. Jako vždy shromažďují veškeré indicie, které je dovedou na stopu oné záhadě: rozuzlení skýtá příběh starý víc jak sto let, příběh otroka Charlese Singletona, který se v 19. století významně podílel na hnutí za občanská práva, později byl však zatčen za krádež a zostuzen

Právě o jeho životě zrovna píše a pátrá v archivních pramenech studentka Geneva, jeho potomek. Lincoln Rhyme v těchto faktech samozřejmě vidí souvislost. Se svou kolegyní má však pouhé dva dny na to, aby záhadu vyřešili a zachránili tak Genevě život, aby odhalili, zda se Charles Singleton kdysi dávno dopustil nějakého zločinu, zda se rozhodl svým potomkům něco zanechat a zda právě tento odkaz Geneva odhalila.

I ve Dvanácté kartě jsem měla tu čest vychutnat si Deaverovu vypravěčskou mistrnost, dovednost držet čtenáře v napětí až do úplného konce. Během čtení Dvanácté karty jsem mnohokrát měla pocit, že je vše vyřešeno, že příběh našel rozuzlení a vyšetřovatelé vše vyřešili, ale záhy jsem zjistila, že je všechno jinak, že se příběh jenom dál zauzluje a nabírá nový směr. Četla jsem od tohoto autora spoustu knih a postupem času, když jsem poznala jeho styl, myslela jsem si, že v jeho příbězích dá předvídat. Styl se v mnohých jeho knihách skutečně nemění, ale předvídat se v jeho zápletkách nedá nikdy. Jeffery Deaver má obrovský talent překvapit čtenáře i ve chvíli, kdy by to nejméně čekal.

První část knihy mi přišla spíše vleklejší, ale ta druhá, když se začala odkrývat skutečná zápletka a důvod vrahova běsnění, už příběh nabral rychlý spád a byl tak pro mě velmi zajímavý. Ve srovnání s ostatními Deaverovými knihami je Dvanáctá karta spíše slabším kouskem, ale rozhodně ne špatným nebo průměrným. I u této knihy totiž Deaver dokázal, že je mistr svého oboru, a sice vynikající spisovatel thrilleru, coby žánru.

Autorkou recenze je Lucie Horáková