Rozhovory

Gottwald se mi kreslil skvěle, nejhorší byl Suchý, říká autor komiksu o českých dějinách

Radek Blažek, Knižní klub (26.10.2016)
Gottwald se mi kreslil skvěle, nejhorší byl Suchý, říká autor komiksu o českých dějinách Gottwald se mi kreslil skvěle, nejhorší byl Suchý, říká autor komiksu o českých dějinách

Nic takového tady ještě nebylo. Na pulty českých knihkupectví se dostala kniha Obrázky z moderních československých dějin, která mapuje naši historii od roku 1945 do roku 1989. Knihu napsal Jiří Černý a nádhernými ilustracemi doprovodil Lukáš Fibrich. A právě s ostříleným výtvarníkem Lukášem Fibrichem jsme si o knize povídali.

 

Komu se Obrázky z moderních československých dějin budou líbit nejvíc?

Je to kniha pro celé rodiny. V ideálním případě by si knihu měli pořídit rodiče nebo prarodiče dnešních náctiletých a můžou si číst společně. Je tam hromada detailů, na které starší lidé třeba už pozapomněli, a hlavně Obrázky dávají historii do souvislostí. To si myslím, že na tom je nejlepší.

Jakou část vás nejvíc bavilo ilustrovat?

Asi velké, dvoustránkové ilustrace. Tam jsem mohl schovat spoustu detailů, které pak čtenáři budou objevovat. Obzvlášť stavba panelového sídliště ze 70. let nebo Stalinův pomník. Je tam spousta figur a různé mikrosituace. Práce na těchto obrázcích vlastně byl můj osobní vklad, protože ve scénáři bylo třeba jenom „Stalinův pomník“, tak jsem se ho snažil doprovodit dobovou atmosférou a momenty, které mě bude bavit kreslit a čtenáře pozorovat.

A když vynecháme tyto velkoformátové ilustrace a zaměříme se na klasická komiksová okénka, je nějaké období, které vás nejvíc zaujalo?

Šedesátá léta a rok 68. A pak mě hrozně bavila kapitola o bratrech Mašínech, což je v podstatě thriller na několika stránkách, skutečně epické dobrodružství. Je tam spousta akčních momentů a napětí. Přečetl jsem kvůli tomu hromadu článků na internetu a taky román Zatím dobrý od Jana Nováka a porovnal jsem ho s dalšími verzemi tohoto dramatického příběhu.

Měl jste nějakou postavu, kterou vás nejvíc bavilo kreslit? A byla tam naopak nějaká, která vám dělala problémy?

Mám řadu oblíbenců – jsou to samí záporáci. Senzačně se kreslil Gottwald, dobře se mi kreslil Zápotocký i Novotný. Vlastně i Dubček, i když to není zrovna záporák…

Mě nejvíc pobavil komunistický prokurátor Urválek, který připomíná upíra Drákulu…

Urválek se kreslil výborně. Všechny tyhle záporáky jsem většinou dobře chytil na čtvrtý, pátý pokus. Když totiž kreslím, nikdy se mi to nepovede napoprvé, to je skoro vyloučené. Musím postavu nakreslit, potom ji porovnávám s fotografiemi, říkám si „aha, tady ten nos je trochu jinak“, důležité jsou oči, které dělají hodně, celý tvar hlavy. Opačným případem pak byl Jiří Suchý, na kterého jsem se těšil coby na svého oblíbence, kterého si velmi vážím, ale zjistil jsem, že vystihnout jeho podobu není vůbec jednoduché, takže ani po dvacátém pokusu jsem pořád nebyl spokojený.

Takže Jiří Suchý má těžký obličej?

Má hodně těžký obličej pro kreslíře.

A pracujete tedy podle fotografií z různých úhlů?

Ano, přesně tak. Zadám si do Googlu „Klement Gottwald“ a vyjede mi spousta fotek. Najdu si podobu en face, z profilu, poloprofilu, a pak se podle toho snažím zachytit podobu vhodnou pro danou situaci.

Dozvěděl jste se při práci na knize něco nového?

Strašnou spoustu věcí! Totiž, já si každou kapitolu musel nastudovat mnohem víc do hloubky, než jak byla popsaná ve scénáři. Scénář byl poměrně stručný, takže jsem musel ke každému okénku dohledávat celou historii té které události. Musel jsem řešit i nejmenší detaily. Když jsem měl na jednom obrázku francouzské auto, ve kterém do Československa pašovali zakázanou literaturu, tak ve scénáři byl tuším Renault, jenže já jsem se dočetl, že to byl Peugeot! Takže jsem se pak pokoušel najít úplně konkrétní typ auta.

A našel jste?

Myslím, že jsem ho našel a nakreslil přesně tak, jak to tehdy bylo. Čili já jsem šel do úplných detailů, které asi nikdo ze čtenářů nebude řešit, ale já sám za sebe to chci mít přesně.

Klid v duši…

Tak.

Jak probíhala spolupráce s autorem textu Jiřím Černým?

Byli jsme v pravidelném kontaktu. Vždycky, když jsem zjistil, že se něco odehrálo trochu jinak, než jak to bylo ve scénáři, tak jsme to spolu probrali a upravili. Pak jsme celou knihu konzultovali ještě s historiky.

Měli nějaké výhrady?

Měli, což je správné. Pak jsme je zapracovali, aby to bylo opravdu perfektní. Doufám, že to čtenáři ocení.

Je na českém knižním trhu podobná kniha?

Naše knížka navazuje na dva starší díly Obrázků. Jsou to veleúspěšné Obrázky z českých dějin a pověstí a Obrázky z československých dějin mapující dobu světových válek a první republiky. Pátral jsem, jestli existuje podobná kniha pro dané období po roce 1945, ale žádnou jsem neobjevil. Myslím, že Obrázky z moderních československých dějin jsou v tomto ohledu jedinečné.

Převzato z Knižního klubu

Rozhovor vedli Radek Blažek a Jana Kotrlová