Gillian Flynnová - Zmizelá

Redakce (26.08.2013)
Gillian Flynnová - Zmizelá Gillian Flynnová - Zmizelá

I když se to zprvu vůbec nezdá a kniha působí jako jeden z mnoha téměř všedních příběhů obyčejného manželství, jedná se o opravdu temnou, takřka hororovou záležitost. Myslíte si, že znáte člověka, s nímž sdílíte lože a stůl skutečně dobře? Nenechte se mýlit, vedle vás může žít úplný cizinec a vy to zjistíte až v okamžiku, kdy tento člověk zmizí, vy jste první podezřelý a kdy vše nasvědčuje tomu, že jste nejen podezřelý, ale skutečně vrah vlastní ženy....

Nick a Amy jsou na první pohled manželský pár lišící se pramálo od těch ostatních, dokonce dostali oba do vínku i cosi navíc, jsou úspěšní v oboru žurnalistiky a Amy je dokonce živoucí inspirací veleúspěšné série dětských knih o Úžasné Amy. Jejich svazek se zdá být dokonalý, bezproblémový.

Tato dokonalost však dostává postupně trhliny - napřed přijde o práci jeden a pak i druhý, jejich dosavadní život na Mannhattanu je pojednou příliš nákladný a jako nejsnazší řešení se jeví stěhování do Nickova rodného města, tím spíš, že je zde v ústavu Nickův otec stižený těžkou stařeckou demencí a matka umírající na rakovinu. A jako by toho nebylo málo, Amiini rodiče se ocitnou ve finanční tísni a požádají dceru se zetěm o půjčku, která zcela vyčerpá jejich rezervy.

Na začátku příběhu jsem se nemohla rozhodnout, zda mi bude sympatičtější Amy, či Nick, a s každou přečtenou stránkou to bylo stále težší, ale jaksi naopak - určit, kdo z nich je větší šmejd.

Amy tedy zmizí, v domě je nepořádek, na podlaze se dokonce najde nedbale utřená krev, policie objeví pozornost pro Nicka od Amy k jejich výročí sňatku, které připadlo právě na den Amyina zmizení.

Amy zavedla podle vzoru svých rodičů hru: nechává na různých místech významných pro oba manžele, stopy ( „ drobečky" ve formě hádanek, básniček a dopisů) vedoucí k dalším, až na samém konci, v cíli čeká dárek k výročí svatby - a není to divné? - Nick pro Amy žádný dárek nemá a co víc, první stopa je vede do kabinetu školy, kde Nick příležitostně učí a co že se zde najde? Krom dalšího „ drobečku" dámské kalhotky.

Objevují se další a další skutečnosti, které neúprosně poutají pozornost na Nicka: Amy byla těhotná, věděla to její přítelkyně ze sousedství, ale Nick nemá o ničem ani zdání?!? Amy se snažila opatřit si zbraň - koho se bála?

Autorka mistrně žongluje s informacemi, předkládanými čtenáři v přesných dávkách: ano Nick Amy uhodil, Nick měl mladou milenku, manželé spolu témeř nespali? ze společného konta zmizela velká suma peněz - vydána za různé zboží, Nick přísahá, že nic nekupoval, i když je vlastníkem karty, kterou byly nákupy placeny. A když policie najde v Nickově počítači , že před dvěma měsící někdo vyhledával „ ...tělo, plout....", zdá se, že je jasno.

Stejně jako ve své neméně úspěšné knize Ostré předměty nezůstává Flynnová čtenáři dlužna napětí, příběh skvěle graduje a když dočtete poslední stránku, je vám skoro líto, že už víte, jak to dopadlo a nečeká na vás žádný další šokující dějový kotrmelec.

Nebudu prozrazovat hlavní zápletku, ale připravte se na to, že příběh nekončí (banalně) nálezem těla zavražděné ženy, konec je daleko, daleko temnější: vždyť co může být horší, než že se ocitnete v pasti, v bezvýchodné pasti, stanete se vězněm na svobodě a víte, že není úniku, ani obrany, nic už nezávisí na vaší vůli, naopak, vy se už navždy stáváte hračkou zcela podléhající moci zákeřného tvora, jež se neštítí ničeho a co víc - vy musíte svého nepřítele milovat....

Autorkou recenze je Iveta Filanderová