Fran Rayová - Setba

Redakce (27.03.2012)

Náš svět ovládají peníze. To je neoddiskutovatelný fakt. A kdo má dneska ještě dost peněz? Národní vlády, které dluží miliardy kam se jen podívají, ty to tedy nejsou. Jsou to ale gigantické nadnárodní korporace, které dneska řídí svými penězi chod nejen západní světa, ale ještě silněji celý zbytek světa, toho třetí, chudšího a přelidněného. Z tohoto vychází i myšlenka prvního thrilleru spisovatelky Fran Rayové (*1963) pod názvem „Setba“ (orig. Die Saat, 2010), jehož motto z přebalu zní: „Tento supernapínavý ekothriller je reálnější, než je nám milé!“

Příběh románů začíná dvěma vraždami. První je spíše barbarská poprava profesora Frosta na pařížské univerzitě. Je ukřižován ve své laboratoři s odřezanou hlavou a k pahýlu krku má přišitou hlavu krysy. Nad vší tou krví září nápis Krásný nový svět genových badatelů. Tu stejnou noc najde spisovatel Ethan Harris ve svém pařížském bytě svoji mrtvou ženu s podřezaným zápěstím a podivným vzkaze „na rozloučenou“

Tak začíná děj románu, ve kterém vystupují tři hlavní postavy – Ethan Harris, jež už nechce od života nic jiného, než najít a zabít skutečného vraha své ženy, v čemž mu pomáhá novinářka Camille Vernetová. Třetí postavou je pak policejní inspektorka Iréne Lejeuneová, životem i kariérou otrávená žena, která chce stále krvavější případ vyřešit.

Případ, ve kterém hlavní roli hrají dneska tolik diskutované geneticky upravované potraviny a rostliny. Tak se původně thriller o fanatických militantních ekologistech pomalu kapitolu po kapitole mění v nepříjemně reálně možný obraz konspirace mocných tohoto světa, kteří našli radikální lék na civilizační problémy. A pro které slovo nemožné neexistuje.

Fran Rayové se tak podařilo napsat napínavý příběh, který má skutečně zběsilé tempo. K tomu po vzoru dneska tak populárních severských thrillerů své postavy „polidšťuje“ i běžnými životními problémy, což čtenáři pomáhá se s nimi identifikovat. Na druhou stranu ona supernapínavost někdy až přestřelí (třeba ono závěrečné medvědí vyřešení) a dělá z knihy průměrně kvalitní thriller, jemuž k nadstandardu ještě něco kapánek chybí.

Nicméně kniha napětíchtivému čtenáři přinese přesně to, co se od thrillerů očekává – napětí, brutalitu, akci a neotřelý konspirační nápad. Nápad, který možná je už více reálný, než je nám milé.