F.R.Čech - Generace Beatles aneb Rok stárnoucího rockera

Redakce (29.08.2013)
F.R.Čech - Generace Beatles aneb Rok stárnoucího rockera F.R.Čech - Generace Beatles aneb Rok stárnoucího rockera

My, kdo známe Mistra z jeho dřívějších knih, jistě nebudeme překvapeni barvitostí jeho slohu, tu a tam protknutého ostřejším slovem, či zdrcující kritikou. Takový on je, byl a bude. Plejáda Ringových souputníků v čele s „Tatary“, následovaná členy kapely (především Jiřím Scheligerem) umožňuje čtenáři nahlédnout do časů dávno minulých a z řádků jsou takřka slyšet melodie rockových koncertů, povyk nadšených mániček i vrzavé pokvokávání rozhorlených soudružek a břeskné kokrhání nespokojených soudruhů.

„Soudruh Ringo“ se „soudruhem Schelingerem“ (cituji autora) museli ve své době hravě rozpálit leckterého funkcionáře do běla - jak je fanoušci milovali, stejně tak je odpůrci nenáviděli. Dnes se samozřejmě jeví vše jako série humorných situací a nechtěné komiky úředníků rozhodujících o osudu umělců: kdo smí hrát, kdo ne a koho pro jistotu rovnou zavřeme, či vypudíme do emigrace, ale vzhledem k tehdejší situaci je nutno smeknout před Ringem klobouk, že dokáže podat úsměvnou formou to, co je vlastně k pláči.

Tataři byli skupinou lidí kolem „Milovaného tyrana Shortyho“ prvního mezi všemi Tatary,  úkoly podmiňující přijetí mezi tuto elitu byly roztodivné a nápadité, ne vždy však se však setkávaly s pochopením okolí. A navíc tu byl Erastus! Pokud chcete vědět, kdo to byl, doporučuji si knihu přečíst, stojí to za to!

Dočkáme se zde i bilancování a nejednoho ohlédnutí za uplynulými léty Ringova života, jestli něčeho lituje, tak jen těch dívek a žen, s nimiž mohl a nevykonal! Svérázné stanovisko zaujímá i k počítačům, vede s nimi již řadu let lítý boj a ten neutichá ani na stránkách této knihy. (Ovšem znalce to nepřekvapí, laťka byla vysoko nastavena již před lety a stále pevně drží!)

První knihou od Ringa (a o Ringovi), která se mi dostala do ruky, byl titul „Z mého života“, kniha byla naditá nejrůznějšími hláškami - do dnešního dne jich pár běžně používám, následoval Ruský týden (čtený opakovaně a hojně půjčovaný), Češi a jejich samičky aneb Češky a jejich samci, pak i cestopisně laděná kniha Jako Čuk a Gek, vše zábavné, plné (mnohdy drsného) humoru a zatím poslední literární počin Generace Beatles nezůstává předchozím dílům nic dlužen.

O čem bude asi další kniha? Napadá mě několik variant, záleží na tom, kam se napře Mistrovo úsilí, bude to politika, umění výtvarné, divadelní, hudba? Akční rádius tohoto samorosta je skutečně rozsáhlý, ale co nebude scházet zcela určitě, je jisté už teď: ženy a dívky obíhající ladně kolem svého slunce – Františka R. Čecha.

Autorkou recenze je Iveta Filanderová