Exkluzivní recenze: Dovolená s moderním fotrem

Aleš Procházka (18.05.2018)
Dovolená s moderním fotrem Dovolená s moderním fotrem

Moderní fotr se vrací! Tentokrát vystoupil Dominik Landsman ze své komfortní zóny (respektive z ní vystoupila jeho manželka Nataša) a vydal se s rodinou na dovolenou do zahraničí - a to přímo do exotického Bulharska. Myslíte, že to pro jednou proběhlo hladce? To by snad ani nebyl moderní fotr, ne?

Tituly od Dominika Landsmana u nás za výhodné ceny najdete zde: https://www.bux.cz/autor/228962-landsman-dominik?name=landsman-dominik

Tentokrát se sice prý pera chopila Dominikova (potažmo - Jindřichova, jak zní jméno Landsmanova literárního alter ega) manželka, jeho osobitý styl jej ovšem rychle usvědčí z autorství. Projevuje se to především tím, že ač Nataša působí v zápiscích moderního fotra jako asertivní paní od rány, s Jindřichem tu účtuje nebývale nemilosrdně. Jinými slovy, knihu prostě musel psát sám Landsman, protože si sice servítky nebere nikdy, ale nejvíce vždycky šije sám do sebe.

Pokud jste už do styku s Landsmanovou tvorbou přišli, v zásadě vás na dovolené s moderním fotrem nečeká žádné překvapení. Z jeho rychle se rozšiřujícího portfolia vyčnívá pouze kouzelná pohádková knížka Lapuťák a kapitán Adorabl, a sbírka satirických článků nazvaná Továrna na debilno. Jinak si ale autor jede pořád to svoje. Kniha si uchovává formu blogových zápisků, psaných s despektem a drsným, sebeshazujícím humorem. Jindřich prostě otcovství (a tak nějak celý ten život) nezvládá a kvůli jeho "maňána" přístupu se i z rezervování lehátek u bazénu stává anabáze rozměrů starořeckých tragédií. Ne, že by to myslel nějak špatně - on to jenom jinak neumí.

To je také pravděpodobně největším problémem Landsmanových knih. Jeho chlapský, ledabylý smysl pro humor pořád zabírá; nevybavil jsem si z poslední doby snad žádnou jinou knihu, u které bych se v tramvaji řehtal jako houpací kůň. Bohužel se toho v knížce (a je to opravdu spíš knížka než kniha, i přes skromný formát se jen tak tak přehoupne přes sto padesát stránek) zase tak moc neděje. Dokud trčel moderní fotr s dítětem doma, dalo se to nějak očekávat a zkousnout. Od výpravy do zahraničí jsem ale přece jen čekal nějaký žánrový posun, dobrodružství, napětí... Autor prostě nasadil osvědčenou formuli, nenechal nic náhodě a rezignoval na nějaké experimenty. Když jsou největší událostí v knize spálená záda hlavního hrdiny, nějaké dramatické zvraty se tu logicky konat nebudou.

Jestli se vám líbily ostatní deníčky, tenhle vás určitě pobaví také. Je to dokonalá oddychovka na dovolenou, kterou budete mít vcukuletu přečtenou a rozhodně vás přinejmenším ob stránku rozesměje. Nějaké dlouhodobější následky na vás ovšem nezanechá.