Erich von Däniken - Prorok minulosti - Riskantní myšlenky o všudypřítomnosti mimozemšťanů

Redakce (14.11.2011)

Archeologické záhady, bílá místa starověké historie naší Země, kultovní místa a otázky kolem UFO - to jsou jedny z mnoha témat, kterými se tento autor zabývá prakticky od svých studijních let. Předkládá nám fakta, zmiňuje nevyřešené záhady a nabízí na ně odpovědi, ze kterých se nejednomu čtenáři až tají dech. Nejinak tomu je i u knihy Prorok minulosti.

Hned v první kapitole této knihy se Däniken zmiňuje o Agatě Christie, která popsala princip dokonalé detektivky. Vyslovuje obdiv k této spisovatelce, ale zároveň si troufá tvrdit, že ji svým dílem směle šlape na paty. Přichází totiž s fascinujícími fakty a odhalením…

Prorok minulosti začíná kapitolou o Arše úmluvy. Na všech jeho knihách – a u této je to patrné hned od první kapitoly- se mi líbí, že pokud nic o problematice, kterou zrovna rozebírá, nevíte, všechno vám nejdříve ozřejmí a popíše, teprve pak rozebírá a rozvíjí svůj příběh a hypotézy, klade otázky a pokouší se na ně odpovědět na základě faktů, které se mu podařilo získat. I zde se nejdříve zabývá úplnými kořeny, tedy Biblí. Klade si otázku, zda byla radioaktivní, zda bylo v její moci udělat božskou potravu apod.

Neméně zajímavá je i další kapitola, rozebírající původ člověka, jeho vývoj až po klonování a další zajímavosti. Píše o rase prvního člověka, jak vznikla Eva i proč jsme vlastně takoví, jací jsme. Tam, kde je to možné, doplňuje svou knihu o výňatky z Bible a zamýšlí se nad nimi. Vyslovuje také svou hypotézu o tom, že homo sapiens vznikl vlastně díky mimozemšťanům a jejich dokonale zvládnutého klonování!

Däniken také mluví o záhadných místech naší země, z nichž nejpodrobněji se zabývá Maltou, o které mluví coby o cíli mimozemšťanů. Existují zde totiž jedinečné koleje, které se táhnou kamenitou půdou po všech maltských ostrovech a také záhadné megalitické chrámy.

V další z kapitol se zabývá místy jako Bali, Zimbabwe, Bretaň, Řecko…předkládá pravdu o tom, že zde stály stavby už před dobou ledovou! Tam, kde jsou archeologové s argumenty u konce a přicházejí s citáty z Bible, Däniken předkládá svoje hypotézy, které je v mnohých případech schopen doložit i fakty a důkazy. Každá z kapitol je doplněna o černobílou obrázkovou přílohu, dokumentující Dänikenův text.

Dokud jsem nepoznala knihy tohoto autora, nikdy jsem si nedokázala představit, kolik nevyřešených otázek z historie naší planety se před námi může otevírat. Däniken se jimi podrobně zabývá, navštěvuje místa, která se záhadami bezprostředně i vzdáleně souvisí, nabízí a předkládá nám odpovědi na otázky, které dosud nedokázal nikdo zodpovědět (a možná už ani nedokáže). Moc se mi líbí jeho styl: nejdříve vše rozebírá jako dokument, seznamuje čtenáře s problematikou a osvětluje problematiku. Následně se nad ní zamýšlí a poté předkládá své vlastní poznatky, na základě kterých si dovoluje vyslovit i svůj vlastní názor a odpovědět na ně.

Knihu Prorok minulosti bych moc ráda doporučila nejen těm, kteří se zabývají otázkami z naší dávné minulosti, ale i těm, kteří se z této oblasti rádi dozvědí něco nového. Erich von Däniken má talent psát populárně zábavnou formou o odborných věcech a u jeho knih se rozhodně nebudete nudit!

Autorkou recenze je Šárka Horáková