Daniel Polansky - Dolní město 1: Léčba ostrou břitvou

Redakce (14.03.2012)

Hrdinové knih bývají odvážní a urostlí muži, plní hrdosti a dobra. Nebo snad dívky či ženy silné na duchu, případně ještě se solidními mírami v těch správných místech. Ne, ani jedno v této knize nehledejte a už vůbec ne hrdinu.

Každé město má svou tvář. Jistě, to znáte, tu pěknou, co ukazuje všem do světa, tu, kterou mají rádi a jedinou, o které se vládce města od svých úředníků dozví. Ale pak je ještě jedna. Temná, zatuchlá, kam ti mocní nikdy nevkročí a kde nerozhoduje právo či spravedlnost. Ne, v těch křivolakých uličkách jde jen o strach, ostrou zbraň, rychlé nohy a dost svalů či odvahy vybojovat si své místo. Jenže právě do téhle stoky teď míříme..

Býval asi vším, čím si dokážete představit. Od dítěte ulice přes vojáka, strážce pořádku až po feťáka. Na každém z nás by to bezpochyby zanechalo památky. Možná by jste si z toho s trochou štěstí odnesli i pár kladných zkušeností do života. Stejně jako náš hrdina, pokud ho tak budeme chtít nazvat. Problém je v tom, že on si odnesl jen ty záporné zážitky..

I hnusná stoka má svá světlá místa, jako třeba bordely, hospody nebo jiná místa, kde si za pár drobných koupíte cokoliv nebo kohokoliv. A mezitím vším máme toho, koho hledáme. Našeho průvodce, hrdinu i smolaře. Přidejme moře ironie, sarkasmu a snahu přežít alespoň do dalšího dne, než ho konečně zabije ta hnusná závislost na drogách, které sám prodává. No není život skvělý?

Nečekejte dlouhé úvody, nostalgické pohrávání si s minulostí nebo milostné pletky. Na přímé linii příběhu potkáte od každého něco, ale jen tak naokraj a jen z počátku, aby toho nebylo moc. Pak už Vás křídla rychlého spádu ponesou městech rychleji, než noční odliv odnášející mrtvoly do moře. Rozhodně u knihy neusnete a milostného šťastného happyendu se už teprve nedočkáte. Vy jste ho vážně čekali? Velká chyba..

Temná atmosféra, odlehčená ironií, sarkasmem a pár vtipnými chvilkami. To jestli vám tento styl sedne, to opravdu netuším, ale nudit se u knihy každopádně nebudete.

Autorem recenze je David Dvořák