Čtenářská recenze: Neil Gaiman - Preludia a nokturna

Petr Čapek (23.10.2017)
Sandman: Preludia a nokturna Sandman: Preludia a nokturna

V komiksovém světě patrně nenarazíte na slavnější sérii, než je Sandman Neila Gaimana. O tomhle jedinečném díle snad i u nás přinejmenším slyšel každý komiksový fanoušek. Ostatně, tahle série je zde s námi již od roku 2002, kdy ji poprvé českým čtenářům představilo nakladatelství Crew. Nyní, takřka o patnáct let později, přichází Sandman znovu na scénu, tentokrát v líbivém barevném provedení…

Sandmana a další knihy z bohaté tvorby Neila Gaimana naleznete za výhodné ceny zde: https://www.bux.cz/autor/20812-gaiman-neil

Gaiman nám ve svém vrcholném díle představuje fantastické a spletité univerzum s vlastní mytologií, náboženstvím a filozofií. V Sandmanovi toho nalezneme opravdu hodně a jedno přečtení vám k jeho hlubšímu pochopení nejspíš nebude stačit. Je až s podivem, kolik toho dokázal Gaiman do této série vměstnat a jak široký přesah zde můžeme nalézt. A právě první díl, Preludia a nokturna, je tím nejlepším způsobem, jak do bezbřehého světa gaimanovské poetiky vstoupit.

V prvním svazku této rozsáhlé fantastické ságy dostáváme relativně uzavřený příběh, který začíná jedním nevydařeným okultním obřadem. Při něm jistý mág ze světa lidí touží vyvolat a zajmout Smrt, s jejíž pomocí by získal nesmrtelnost. Namísto ní však do pasti chytí Morfea, pána snění. Tomu se podaří z krutého vězení osvobodit až po dlouhých sedmdesáti letech, během kterých byla jeho snová říše takřka zničena. Morfeus tak musí získat zpět své vzácné artefakty, které mu ji pomohou znovu vybudovat. V cestě za nimi na pána snění čeká setkání s Johnem Constantinem, Ligou spravedlnosti i samotným Luciferem…

Sandman nepatří mezi čistě Gaimanovy postavy, jeho první verze se v rámci komiksu objevila již v roce 1939, jako v pořadí třetí superhrdinská postava DC hned po Supermanovi a Batmanovi. Místo vládce snění se ale jednalo o klasického superhrdinu zlatého věku, který zločince uspával magickým pískem. Postupem času tato postava zcela zapadla a znovu se objevila až v roce 1988 v podobě, v jaké ji známe dnes. Jako člena rodiny Věčných, kteří zde byli ještě před všemi bohy a jsou společní všem rasám na všech světech vesmíru. Jeho otcem je Čas, jeho matkou Noc a mezi jeho sourozence patří sestřička Smrt anebo bratr Osud.

Pokud jste již měli co do činění s některou s Gaimanových knih, či komiksů, nebude pro vás Sandman až takovým překvapením. Autorova fantazie je zkrátka bezbřehá a právě tato série je toho krásným důkazem. Imaginární fantastické světy a lokality se střídají s originálními postavami a nad nimi je rozprostřená přízračná gaimanovská poetika. Především díky tomu se stal z této série doslova kult, jenž dalece přesáhl běžnou komiksovou produkci a dal tak ochutnat obrázkovým příběhům i těm, kteří se za normálních příležitostí komiksu zcela vyhýbají.

Ačkoliv jsou Preludia a nokturna úvodním dílem série a pouze takovou vstupní branou do celého univerza, nabízí vcelku zajímavý a promyšlený příběh. Ten sice není kdo ví jak složitý, Gaiman jej však vypiloval do nejmenších detailů. Morfeus tak postupně čtenáře provede nejrůznějšími zákoutími svého univerza a představí mu postavy, se kterými se budeme ještě setkávat. To vše s grácií a nenucenou formou, tak jak to umí jen Neil Gaiman.

Za zmínku stojí i kresba, na které se u prvního Sandmana podíleli Sam Kieth, Mike Dringenberg a Malcolm Jones III. Ta se od běžné mainstreamové produkce mnohdy odlišuje a dodává Sandmanovi další punc výjimečnosti. Naštěstí se kreslířům podařilo přesně vystihnout potřebnou dávku originality a nesklouznout až k přílišné alternativě. Jejich kresba je navíc velmi dynamická, na jedné straně dostáváme strany a panely, na kterých se velkoryse plýtvá prostorem - a na straně druhé zde nalezneme kresby nacpané těmi nejmenšími detaily. Díky tomu si tak přijdou na své takřka všichni. V aktuálním vydání se navíc jejich kresba dočkala i vcelku zdařilého coloringu, jenž má na svědomí Daniel Vozzo.

Pokud vás až doteď náhodou Sandman míjel, je nové vydání Preludií a nokturn ideální příležitostí, jak proniknout do tohoto fascinujícího světa, plného imaginace a snů. Navíc díky barvě dostává tato legenda zcela nový rozměr a byla by věčná škoda nechat si ji proklouznout mezi prsty. Přeci jen Sandman je pro každého fanouška komiksů takřka povinností, a kdo jej nečetl, jako by nebyl.