Čtenářská recenze: Hanya Yanagihara - Malý život

Michaela Hráchová (29.01.2018)
Malý život Malý život

V pořadí druhá kniha americké autorky havajského původu Hanyy Yanagihary vzbuzuje hned od svého vydání v roce 2015 u čtenářů intenzivní emoce.

Knihu Malý život (která je, navzdory svému názvu, poměrně tlustá) u nás za výhodnou cenu najdete tady: https://www.bux.cz/svetova-soucasna/maly-zivot

Je velmi těžké naznačit děj a zároveň neprozradit příliš mnoho. Kompozice románu je velmi pečlivě promyšlená a každá nová informace se objeví v pravém okamžiku. Po přečtení prvních desítek stran se čtenář seznámí se čtyřmi hlavními postavami. Každá z nich má své sny a touhy. Každá z nich si chce splnit svůj vlastní americký sen. Krásný Willem touží po herecké kariéře, Malcolm se svými modely domků se chce stát uznávaným architektem, divoký a občas bezohledný DžejBee se pokouší prorazit jako malíř. Největší záhadou pro čtenáře i pro své přátele je začínající advokát Jude. Všechny informace o něm jsou zpočátku mlhavé a nejasné. Ani sami jeho kamarádi nevědí, kde přišel ke svému zranění nohou a ke svým jizvám. K odhalení Judova příběhu musí čtenář přečíst celý román. Důkazem utrpení, které během dětství a dospívání prožil, jsou jizvy na těle i na duši. Jak je možné prožít tolik hrůz a nezešílet z toho? Tuto otázku si musí v průběhu odhalování Judova příběhu klást snad každý čtenář.

Yanagihara začíná u témat přátelství, lásky, ctižádosti a budování kariéry. Později zachází mnohem hlouběji. Otevírá témata sexuální orientace, sexuálního zneužívání v dětství, sebepoškozování a v souvislosti s tím vším také hledání vlastní identity a místa v životě.

Příběh se odehrává v současném New Yorku. Pozorný čtenář si však všimne, že se stále pohybuje v jakémsi bezčasí, vakuu, na které nemá vliv politická ani společenská situace. New York je pro Yanagiharu jevištěm, jež je plné lidí různých etnik, sexuální orientace, názorů, postojů k životu. Přesto hlavní postavy nejsou nijak ovlivněny událostmi 21. století. Žijí si své (malé) životy, budují si kariéru, scházejí se a zase se rozcházejí, hádají se s přáteli a rodinou a zase se usmiřují, cestují, utrácejí své peníze. Ačkoli mají hlavní postavy kolem sebe rodinu a mnoho přátel, nejednou se cítí sami a opuštěně. Spisovatelka se tu dotýká současného fenoménu anonymity života ve velkých městech, v nichž jsou lidé neustále obklopeni dalšími lidmi, a přitom jsou sami.

Více jak šestisetstránkový Malý život rozhodně není pro začínajícího čtenáře. Kapitoly jsou velmi dlouhé, vyprávění často přeskakuje mezi několika časovými i vypravěčskými rovinami, přesto román přináší intenzivní, emotivní zážitek. Nejednou jsem si říkala, zda je vůbec možné do jednoho života vměstnat tolik neštěstí a utrpení. Na druhou stranu to velmi dobře funguje. Budete s Judem soucítit, litovat ho, nechápat ho a chvilku ho možná i nenávidět. Vždy se ho ale budete snažit pochopit, a nakonec možná budete s jeho závěrečným rozhodnutím souhlasit. Román si tak dle mého názoru pokládá dvě základní otázky: Kolik utrpení je člověk schopen vydržet - a může rodina a přátelé někdy souhlasit s rozhodnutím člověka odejít, když je pro něj samotné bytí na tomto světě nesnesitelným utrpením? Zodpovězení těchto otázek je na každém čtenáři.