Čtenářská recenze: Gilly MacMillan - Dokonalá

Zuzana Schedová (05.03.2018)
Dokonalá Dokonalá

Dokonalá je dalším titulem pro české čtenáře ne zcela neznámé autorky psychologických thrillerů a napínavých příběhů, Gilly MacMillan. Poprvé jsme se s ní mohli setkat v příběhu s názvem Spálená obloha; šlo o zajímavý psychothriller, ve kterém se řešil únos osmiletého chlapečka. Tak jako Spálená obloha, i Dokonalá je napínavým psychothrillerem se zajímavým příběhem. Autorka tentokrát řeší problematiku nevyřešené minulosti a nových začátků jedné rodiny.

Knihy od Gilly MacMillan u nás najdete za výhodné ceny zde: https://www.bux.cz/autor/160978-macmillanova-gilly

I tady se Gilly MacMillan věnuje chvílím nepozornosti či nedomyšleným rozhodnutím, s jejichž následky se hrdinové ne vždy jednoduše vypořádávají. Zoe je dítě s velikým muzikálním talentem. Je to klavírní génius a neskutečně nadané dítě - jak už sám název napovídá, je prostě dokonalá. Jenomže stačí jeden moment, jediné špatné rozhodnutí, a Zoe musí čelit následkům dopravní nehody, kterou způsobila pod vlivem alkoholu. Autonehoda skončila smrtí tří spolužáků, včetně její nejlepší kamarádky, a se Zoe se seznamujeme rok po této události. Svůj trest si odpykala a se svojí matkou se snaží začít nový život, v novém městě a s novou rodinou. Její matka ale za záhadných okolností umírá a minulost, před kterou zavíraly oči, si k ní znovu najde cestu, i když si myslela, že nechala všechno za sebou a může začít s čistým štítem.

Dokonalá je zajímavým psychothrillerem, který nám vypráví příběh z více úhlů pohledů a, hlavně ze začátku, i za střídání dvou časových rovin. Díky vzpomínkám se dozvídáme, co se Zoey stalo a proč byla odsouzena k pobytu v nápravném zařízení pro mládež - a zároveň sledujeme současné události v nové rodině, kdy minulost zase jednou začala všechno komplikovat. Bavilo mě sledovat celý příběh z pohledu Zoey, ale i její tety, jejího manžela Richarda nebo jejího právního zástupce. Postupně si tak skládáme dohromady mozaiku toho, co se stalo a co mohlo způsobit smrt její matky, která dělala všechno proto, aby mohly začít nanovo.

Příběh se čte skvěle, díky kratším kapitolám a střídání vypravěčů odsýpá hrozně rychle. Autorka umí pracovat s příběhem, takže čtenář nemá šanci se ani na chvilku nudit a to je u tohohle typu knížek důležité. Do první poloviny jsem byla z Dokonalé nadšená. Líbila se mi celková koncepce příběhu, střídání postav i minulosti a přítomnosti. Ale v druhé polovině, kdy jsme vlastně opustili minulost a soustředili se jenom na současnost, jsem si uvědomila, že má pozornost začíná trochu ochabovat. Jedná se jednoznačně o skvělou oddechovku, knížku na pár večerů, ale chybělo mi tam trochu hlubší vykreslení postav. Působily na mě hrozně ploše a překvapivě nejvíc jsem se dokázala ztotožnit se Zoeiným strejdou, alkoholikem Richardem. U Gilly MacMillan mě baví, že v příběhu přináší vícero témat na zamyšlení, jakými je například manželská nevěra nebo problém nového začátku  po překonání nějaké zlomové a negativní události v životě. Dá se vůbec začít úplně nanovo?

Nemůžu se ale zbavit pocitu, že autorka tu knížku utnula zbytečně brzo, jako by se jí chtěla co nejdříve zbavit a mít z krku. Minimálně dvě postavy, které se vyskytnou v příběhu, nedostaly dostatečný prostor a přišly mi nedořešené a úplně jsem nepochopila jejich úlohu v příběhu. Nebo je chtěla nechat nedořešené schválně, ať i po přečtení knížky může pracovat naše představivost? Kdo ví.

Stejně si ale myslím, že je Dokonalá dobrá kniha, u které jsem strávila dva příjemné večery a věřím, že si najde své fanoušky i navzdory pár drobnostem, které mně nevyhovovaly. V porovnaní se Spálenou oblohou jde podle mého názoru o autorčin slabší počin. Její způsob psaní se mi ale líbí natolik, že mám v plánu sáhnout i po další knížce, která jí u nás vyjde.