Čtenářská recenze: Alena Mornštajnová - Hana

Kamila Ševčíková (26.03.2018)
Hana Hana

Jak se vyrovnat s utrpením a nepřízní osudu? Jak se vyrovnat s bolestí, kterou vám působí jiní? O tom vypráví kniha Hana od české spisovatelky Aleny Mornštajnové a ukazuje, jak se hlavní hrdinky s touto nepřízní osudu dokázaly vyrovnat. Hana je velmi dojemný příběh z poválečné doby. Je rozdělena na 3 části. První část vypráví dívka jménem Mira, druhý příběh je o událostech, které se staly před narozením Miry a třetí příběh vypráví Hana, teta malé Miry.

Knihy od Aleny Mornštajnové u nás za výhodné ceny najdete zde: https://www.bux.cz/autor/97418-mornstajnova-alena

Kniha na motivy skutečných událostí popisuje příběh devítileté Miry, která kvůli tragické nehodě přijde o rodinu. Mira nejprve krátce pobývá u kamarádky své matky, paní Horáčkové, která má 2 děti a v její rodině není zrovna vítaným hostem. Vyrovnává se se ztrátou blízkých i šikanou ze strany dětí Horáčkových. Posléze je svěřena do péče tety Hany, která je velice specifickou osobností a Mira jí moc nerozumí. Mira se ale dokáže poprat s nepřízní osudu a její příběh nakonec skončí šťastně.

Její matka Rosa prožila v mládí se sestrou Hanou dobu, kdy byly předvolány k deportaci do koncentračního tábora. Jelikož jejich matka byla chytrá a silná žena, snažila se, aby se dívky do koncentračního tábora nedostaly. Rose se povedlo táboru vyhnout, ale bohužel Hana už takové štěstí neměla. Tyto události tetu Hanu poznamenaly natolik, že Mira musí zjišťovat, proč je teta Hana vlastně taková jaká je. V období před narozením Miry se u obou sester odvíjí příběh lásky šťastné i nešťastné. Sledujeme, jak se s ní obě sestry vyrovnávají a jak moc je láska v jejich srdcích ovlivnila.

Příběh tety Hany vypráví poslední část knihy, která je velice emotivní. Hana totiž byla za války internovaná v táboře v Terezíně. Prožila spoustu strastiplných zážitků a jen stěží se dokázala s touto situací vyrovnat. Jediný, kdo jí dělá radost, je malá Mira, která časem vyroste v dospělou a úspěšnou slečnu a teta Hana je šťastná, že může její vývoj sledovat (přesto, že kvůli svým drastickým zkušenostem neumí své emoce dávat najevo).

Kniha se stala jedním z nejoblíbenějších titulů roku 2017. Osobně bych ji doporučila i jako povinnou četbu do škol. Díky této knize mají žáci a studenti možnost nahlédnout do událostí, které se opravdu staly, v záživném a poutavém příběhu, který jim dá určitě mnohem více než leckterá učebnice dějepisu.

Alena Mornštajnová vystudovala češtinu na Filozofické fakultě Ostravské univerzity. V současné době pracuje jako lektorka anglického jazyka a překladatelka. Vydala ještě další dva romány s názvem Slepá mapa a Hotýlek, v květnu jí bude vycházet nová knížka pro děti, nazvaná Strašidýlko Stráša.