Černý Jiří a kolektiv - Obrázky z českých dějin a pověstí

Redakce (20.11.2014)
Černý Jiří a kolektiv - Obrázky z českých dějin a pověstí Černý Jiří a kolektiv - Obrázky z českých dějin a pověstí

Od Praotce Čecha po vznik ČSR. Jak jinak přiblížit mnohdy suchou a nezáživnou historii dětem? Jak v nich projevit a neudusat zájem o dějiny? Hned jak jsem objevila na trhu nadčasovou knihu Obrázky z českých dějin a pověstí, knihu, která mě provázela celé dětství, nezaváhala jsem ani vteřinu a okamžitě jsem ji koupila svým dětem. Jak už z názvu vyplývá, knížka je to hlavně obrázková, doplněná textem, který vše vysvětluje, vypráví, pojmenovává a navíc v něm nechybí reálná data.

Stránkami díky poutavému vyprávění doslova proletíte – od Praotce Čecha, přes Libuši, Bořivoje, Boleslava II., Přemysla Otakara I. i II., Václava II., Jana Lucemburského, Karla IV. i jeho syna Václava IV., Jiříka z Poděbrad, Rudolfa II., Marie Terezie až po Josefa II. Osobností je zde samozřejmě daleko více, najdete tu i podružné příběhy, třeba o Ctiradovi a Šárce, o kouzelníku Žitovi, o Faustovi nebo o Janu Kozinovi či o význačných umělcích a vynálezcích.

Až na pár výjimek, kdy si to historie „zaslouží“,  je každé z osobností či významným událostem věnována dvoustrana. Na předsádkách najdete ilustrovaný přehled panovníků včetně uvedených let, ve kterých vládli (od Praotce Čecha po Josefa II).

A jak je psáno v knize, která končí rokem 1918: „…ale dějiny tím rokem samozřejmě nekončí, ty pokračují dál až k dnešku a také ten se časem změní v dějiny. Všechno má svůj konec, jenom dějiny ho nemají. Plynou jako voda v řece a budou pokračovat, dokud budou lidé na Zemi.“

Knihu půvabně a fenomenálně ilustroval fenomenální Jiří Kalousek, malíř, kreslíř, ilustrátor a karikaturista, jež mnoho let publikoval např. v Mateřídoušce. Známý je i jako autor Večerníčků Hugo z hor nebo O Dorotce, či jako ilustrátor knih: Lindgrenová: Ronja, dcera loupežníka (1987), Čtvrtek: Podivuhodná vyprávění bývalého piráta Kolíska (1981) či Lapáčkova komiksu: Otazníky detektiva Štiky.

Stejně jako já, i moje děti tuhle knihu milují!

Autorkou recenze je Daniela Zemanová