Nejnovější

Hledání ztracené paměti po 11. září
13.08.2010

Hledání ztracené paměti po 11. září

Paměť je jedním z témat literárního modernismu. A americký prozaik Richard Powers (* 1957) ve svém devátém, v češtině prvním vydaném románu (oceněném Národní knižní cenou za rok 2006) ukazuje, že ani po sto letech toto téma neztratilo na naléhavosti.

Na cestě z temnoty s kamerou v ruce
13.08.2010

Na cestě z temnoty s kamerou v ruce

Nejpopulárnější současný japonský spisovatel Haruki Murakami ve svém potemnělém románu z nočního Tokia překračuje svá dosavadní vypravěčská schémata a koncentruje se spíše na vrstvení obrazů technikami filmového scénáře. Jazzová hudba, noční bary a přízračné scény na pomezí hororu jsou provázány příběhy lidského usmíření. Haruki Murakami už rozhodně nepatří mezi spisovatele, které je třeba českému čtenáři dlouze představovat. V češtině máme k dispozici tři překlady jeho děl – Norské dřevo (Noruvei no mori, 1987, česky 2002), Na jih od hranic, na západ od slunce (Kokkjó no minami, taijó no niši, 1992, česky 2004) a Ka a na pobřeží (Umibe no Kafuka, 2003, česky 2006). Každé z těchto děl nám předvádí autorův vypravěčský talent v jiné podobě, jeho styl je však vždy snadno rozpoznatelný. Svým nejnovějším románem se Murakami zařadil mezi nejpřekládanější japonské spisovatele, větší popularity se u nás dostalo snad jen Jasunarimu Kawabatovi nebo Džun’ičiróovi Tanizakimu, klasikům japonské moderní literatury. Autor: Martin Tirala Zdroj: A2 kulturní týdeník str. 6, Literatura

Životní lži Hitlerovy filmařky
13.08.2010

Životní lži Hitlerovy filmařky

Steven Bach ve své knize dokládá, jak LENI RIEFENSTAHLOVÁ po válce záměrně překrucovala realitu. Aby si pomohla. Mlhavý opar odhaluje starobylé řecké sloupy, majestátné sochy bohů a dokonalá těla atletů. Střih. Kamera pomalu opisuje křivky kamenného diskobola, který se pozvolna mění na atleta z masa a kostí. Střih. Olympijský plamen vzplane a sportovci ze všech koutů světa zaplňují stadion. Střih. Adolf Hitler napřahuje paži a prohlašuje XI. olympijské hry za zahájené. Střih. Přihlížející dav propuká v jásot.

Graham Swift - Zítřek
13.08.2010

Graham Swift - Zítřek

Předpokládám, že vy ještě spíte, andílkové moji. A k mému údivu a úlevě spí i váš otec, jako muž, jenž dokáže spát v předvečer své popravy. Zítra bude potřebovat všechny síly, na jaké se zmůže. Jedině já jsem vzhůru v tomto domě tuto noc předcházející dni, který změní celý náš život. Třebaže ten den už vlastně nastal: světélkující ručičky na mém budíku (ten jsem nenařídila) ukazují, že právě minula jedna po půlnoci. A noci jsou krátké. Už máme polovinu června 1995. Před týdnem jste slavili šestnácté narozeniny. Šťastnou náhodou, jaká někdy vyvolává rozpaky a o níž někteří lidé říkají, že nešlo o náhodu, jste se narodili ve znamení Blíženců. Já nejsem nijak zvlášť pověrčivá. Provdala jsem se za vědce. Ale zítra - vlastně dnes, ale ještě chvíli si snad můžu zachovat tu iluzi - udělám jednu maličkost: budu držet palce. Zdroj: Víkend HN str. 24, Z chystané knihy, 14.12.2007

Svět  zesmutněl
13.08.2010

Svět zesmutněl

Kolumbijský nositel Nobelovy ceny v úvodu knihy Dvanáct povídek o poutnících (1992) píše o potížích, které měl při jejich psaní: „Teď už vím proč: napsat krátkou povídku vyžaduje stejně velké úsilí jako začít psát román. V prvním odstavci románu totiž musíte určit všechno: vnitřní uspořádání, ladění, sloh, rytmus, délku a leckdy i charakter některé postavy. Všechno ostatní už je jen požitek z psaní, ten nejniternější a nejsamotářštější, jaký si kdo může představit... Naproti tomu povídka nemá začátek ani konec: buď se vyvede, nebo ne." Autor: Ondřej Horák Zdroj: Lidové noviny str. 19 Kultura, 11.3.2008

Genocida jako umění fugy
13.08.2010

Genocida jako umění fugy

Navzdory chmurným prognózám a znepokojivým statistikám dokazujícím, jak prodej knih i obliba čtení v celoevropském měřítku klesá, dostává se nám nyní do rukou román, který se i při svých úctyhodných 903 stranách stal ve Francii knihou roku 2006. Soudě podle čtenářského ohlasu v sousedním Německu, není vůbec vyloučené, že podobné přijetí jej čeká i u nás. Autor: Ondřej Kavalír Zdroj: A2 kulturní týdeník str. 31 Recenze týdne, 12.11.2008

Patriarcha v labyrintu samoty
13.08.2010

Patriarcha v labyrintu samoty

Kolumbijský nositel Nobelovy ceny Gabriel García Márquez potěšil své čtenáře řadou košatých příběhů. Nová kniha přináší další. Tentokrát však jde o příběh jeho života. Kniha s lakonickým názvem Gabriel García Márquez: Život přináší ohromující množství informací o životě, díle i historickém a politickém kontextu člověka, jenž o sobě, svých přátelích a svém psaní vždy rád mlžil a vytvářel mýty. Autor knihy Gerald Martin - ačkoli ho sám García Márquez pasoval na svého „oficiálního životopisce“ - tyto mýty naštěstí nepodporuje, spíš šikovně boří. Nebývá zvykem, aby tak obsáhlý a objektivní životopis vyšel ještě za autorova života. Nositel Nobelovy ceny, letos třiaosmdesátiletý Gabriel García Márquez, měl text v ruce, ale podle Martinových slov do něj nezasahoval. Umožnil autorovi biografie přístup k dokumentům i k lidem, byl mu k dispozici a pak už vše nechal jen na něm. To je úctyhodné od člověka, který na svou „image“ vždy velice dbal a uměl si ji vytvářet tak dobře, že se mu v době vrcholné slávy dostalo posměšné přezdívky „García Marketing“.

Fantastická cesta hluboko pod kůží
13.08.2010

Fantastická cesta hluboko pod kůží

Ve starých encyklopediích nebo knihách typu Domácí lékař bývaly rozkládací obrázky lidského těla. Odklopila se pokožka a pod ní se objevila spleť střev, plíce, srdce a další důležité orgány. Tvůrci těchto až dojemně prostých obrázků by patrně v němém úžasu stanuli nad vyobrazeními z encyklopedie, kterou připravilo anglické nakladatelství Dorling Kindersley.

Dračí jezdec dospívá spolu se svým autorem
13.08.2010

Dračí jezdec dospívá spolu se svým autorem

Dvě Židovky, dvě působivé knihy a svědectví o holokaustu
13.08.2010

Dvě Židovky, dvě působivé knihy a svědectví o holokaustu

Obě dívky pocházely z vážených a zámožných rodin, obě žily relativně bezstarostným životem: patnáctiletá Polka Clara Kramerová, stejně jako o šest let starší pařížská studentka Hélene Berrová. Osud obou dívek tragicky poznamenala druhá světová válka. Jejich svědectví se zde objevila takřka současně. Proto je případné je porovnat.