Nejnovější

Kronika jednoho velkého trápení
13.08.2010

Kronika jednoho velkého trápení

Jedním z rysů současné české prózy je, že se ztratilo generační rozhraničení (o poezii to v takové míře neplatí). Všichni píší tak nějak stejně a tak nějak o všem. Není téma, kterým by se „synové“ a „dcery“ odpoutali od „otců“ a „matek“; a není ani způsob, kterým by se mladší generace odlišila od starší.

Knižní recenze - Peklo
13.08.2010

Knižní recenze - Peklo

Podobných knih jako Peklo japonského spisovatele Jasutaky Cucuie mnoho není. Slavný japonský autor sci-fi literatury se českému čtenáři představuje vůbec poprvé, a ačkoli nejde o klasickou science fiction, Cucui prokazuje ohromnou imaginaci a postmoderní hravost.

Kniha, o které se mluví (i mezi scifisty)
13.08.2010

Kniha, o které se mluví (i mezi scifisty)

K hitům podzimního knižního trhu v loňském roce se přiřadil i český překlad románu Jonathana Littella Laskavé bohyně. Kniha vyvolala poprask ihned po svém vydání a autor za ni obdržel Gouncortovu cenu za rok 2006, neboť bilingvní Littell, napůl Francouz, napůl Angličan, ji napsal francouzsky.

Klaus, žádaný expert na klima
13.08.2010

Klaus, žádaný expert na klima

Václav Klaus přichází stále hlasitěji se svým novým, dalo by se říct „antizeleným“ tématem: změnami počasí. Zatímco dosud „hrál“ jako své ústřední téma kritiku Evropské unie, nyní se staví do čela popíračů globálního oteplování. Návštěvníci jeho přednášek si toho všímají stále častěji, když slyší, že například „tání ledovců je jen zelená hra s lidským strachem“.

V. Klaus: Kde začíná zítřek
13.08.2010

V. Klaus: Kde začíná zítřek

Kde začíná zítřek - zní titul nové knihy Václava Klause, která vyšla několik dnů před dvacátým výročím 17. listopadu 1989. Na první pohled není zřejmé, jde-li o otázku či konstatování. A právě v této záměrné autorově nejednoznačnosti vidím klíč ke čtení a porozumění tomuto zajímavému textu.

Když autora stisknou čelisti vlastních slov
13.08.2010

Když autora stisknou čelisti vlastních slov

Románový debut Brita Stevena Halla (1975) Čelisti slov chtěl být fantazijní a abstraktní, hlubokomyslný a zároveň vtipný, složitý, napínavý a plný náročných odkazů.

Kdyby plyšáci neměli lidi
13.08.2010

Kdyby plyšáci neměli lidi

Erik Medvěd je plyšák. Ostatně stejně jako zhruba čtyři miliony dalších plyšáků žijících s Erikem v jednom městě. Erik pochází ze čtvrti Amberville, jako jedno z dvojčat, která jednoho dne přivezli Nosorožici Eddě a Boxeru Bloomovi.

Pravda o ničivém masakru Poláků a vražedné politice Stalina
13.08.2010

Pravda o ničivém masakru Poláků a vražedné politice Stalina

Film Katyň režiséra Andrzeje Wajdy loni v Polsku v návštěvnosti předstihl pouze třetí díl Shreka – a to dokumentárně zpracované drama o polské tragédii přišlo do kin až v září. Wajda vsadil na konkrétní příběhy lidí, důstojníků i jejich rodin. Podobně zdokumentoval katyňskou tragédii americký historik Allen Paul v knize Katyň – Stalinský masakr a triumf pravdy, jejíž český překlad bude dnes představen v Polském institutu v Praze. Zdroj: Hospodářské noviny str. 9 Kultura, 21.1.2008

Karibský eden zavalený drogami
13.08.2010

Karibský eden zavalený drogami

Po celý rok sem míří mladí lidé z celého světa, aby si užili krásu tohoto karibského ostrova a – laciných drog. Naši reportéři se podívali do ráje, který se postupně mění v drogové peklo...

13.08.2010

Klasická pohádka

V kvantech „Zlatých knih pohádek“ a „Nejkrásnějších pohádek“ existují propastné rozdíly v kvalitě. Jaký obraz o základním pohádkovém fondu si může utvořit dnešní dětský čtenář nebo posluchač z knižní produkce posledních let? Pohádka je obtížně zmapovatelná mlhovina. Pod tenhle zdánlivě jasný pojem se totiž vejde kdeco. Ponechme stranou „moderní“ pohádky, kvazipohádky či antipohádky a soustřeďme se na pohádky tak řečené klasické. Navíc si nebudeme tohoto žánru všímat ani jako přirozené součásti folkloru či obecné literatury, ale v souvislosti, v níž se objevuje až od 19. století: od té doby utváří obraz literatury pro děti, pro mnohé je dokonce jejím synonymem.